View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Todelt spørsmål: Testes feks hasj for tilsetningsstoffer som syntetiske cannabioder enten for forskning eller i kriminalsaker? Dersom ja, Ser dere tegn til at syntetiske stoffer bli tilsatt "vanlige rusmidler", og da spesielt hasj?

Grunnen til at jeg spør er at jeg synes konsistensen på enkelte typer mørk hasj virker endret i løpet av de siste 10 årene. Jeg føler også rusen er noe anerledes på disse mørke typene.
Vis hele sitatet...
Hasjen som beslaglegges i Norge testes regelmessig for stoffinnhold, med spesifikk metodikk. Kripos og Toll har i Norge sett noen eksempler på fake «hasj» (typisk brun sammenklemt masse) som inneholder syntetiske cannabinoider, men dette er ikke vanlig. Det er heller ikke vanlig at hasj er tilsatt syntetiske cannabinoider, men dette fortsetter man å følge opp, for markedene endres hele tiden.
Men hasjen i dag er kjemisk annerledes enn den var for ti år siden. Den er mye sterkere, og inneholder typisk ca 5 ganger mer THC enn tidligere, altså det rusgivende og psykoaktive virkestoffet i hasj. I tillegg inneholder hasjen i dag gjerne svært lite av det beskyttende stoffet CBD, som beskytter mot psykotiske virkninger. (Naturlig hasj inneholder nokså lik mengde av de to). I tillegg kan hasj inneholde rester av løsemidler, fra fremstillingsprosessen.