View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
De effektene som vil komme på grunn av at nordadrenalinet ikke virker i like stor grad lengre vil du kunne unngå. De som kommer på grunn av at kroppen har nedjustert sin endorfin (endogene/indre opioder) produksjon vil du ikke unngå. (Opioder er forøvrig også en nevrotransmittor men har en mer regulerende effekt.)

Et annet spørsmål er om det er spesielt lurt å begynne på SNRIs fordi du ikke vil ha bivirkningene av tramadolstopp.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg misforstår det du mener her. Opioider binder til locus ceruleus og hindrer nevronene i å produsere noradrenalin - dette er en av årsakene til de sentraldepressive effektene til opioider. Følgen av langtidsbruk av opioder vil dermed være oppregulering av sensitiviteten til mu-reseptorene her (og dermed celleaktiviteten). Når personen da slutter med opioder ser man en økt noradrenalinutskillelse, som er basis for mange av abstinenssymptomene (angst, diaré, muskelkramper++). Hvis man legger til en SNRI vil abstinenssymptomene forsterkes antar jeg.

Tramadol er kanskje hakket mer komplisert mtp. at det allerede har en viss SNRI-effekt, og da vil muligens noradrenalinreseptorene allerede være delvis nedregulert. Samtidig vil opioidfunksjonen være såpass mye sterkere at jeg tviler på at SNRI-effekten har noen særlig innvirkning på reseptorene, det vil vel heller hjelpe LC å unngå basal overaktivitet, som (nå synser jeg) muligens er årsaken til at tramadol har lavere avhengighetspotensiale enn tradisjonelle opioidanalgetikum. Jeg ville likevel vært veldig forsiktig med å legge til en SNRI til noen som gikk gjennom tramadolabstinenser.

Etter å ha tenkt meg litt mer om gir det fullstendig mening at tramadol er mindre avhengighetsskapende. Hvis noradrenalinreseptorsensitiviteten allerede er nedregulert som følge av dets SNRI-effekt vil den massive økningen i noradrenalin etter brå seponering medføre færre abstinenssymptomer. Jeg ser også at det er utført noen vellykkede kliniske forsøk med SNRI-assistert opioidseponering, men det er såvidt jeg kan finne ennå ikke skapt en forklaringsmodell. Muligens vil den serotonerge effekten overdøve den adrenerge, men dette er langt utenfor kunnskapsområdet mitt.
Sist endret av Nether; 16. november 2018 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.