View Single Post
For en tid tilbake kom jeg over ett gammel norsk magasin på et venteværelse. Kriminalen tror jeg det var kalt. Typ tidlig 80 tall tror jeg.
Førstesiden var et stort bilde av et ansikt med skrå øyne og med krigstyper stod skrevet "Skrå øyne betyr mord!".

Magasinet hadde brukt nesten 3 hele sider til underbygge hvordan dette hang sammen og viste til "forskning" og "forskere" og hvordan en person som dreper ett annet menneske vil få endrede ansiktstrekk. Det var ifølge Kriminalen noe som etterforskere verden rundt var blitt kjent med og som kunne brukes aktivt i etterforskning. Feks var det noen i drept persons krets med skrå øyne? Da var de gjerne skyldige.

Ja jeg husker ikke alt selvsagt men hele det magasinet var jo fake news fra første til siste side. Og det var mulig å tegne abonnement så det må ha vært et magasin som hadde en viss livslengde.

Det var sikkert minst like lett å selge fake news før internett som etter. Tipper det ikke var mange som stakk innom et forskningsbibliotek for å forsøke å få fatt i artiklene som var nevnt eller som forsøkte å ringe opp "forskerne" for å sjekke fakta.

Og før magasinene så var det helt sikkert fake news som vandrehistorier, føljetonger etc. Har sikkert alltid vært et marked for lureri og "lettlurte bønder".

/kuriositet
Sist endret av random67489; 4. oktober 2018 kl. 11:17.