View Single Post
_abc_: Dette jeg kommer med her, er bare noen tanker. Men mye er også diverse fakta. Men konklusjonen er tanker. Altså du bør ikke ta dette, som det skulle ha kommet fra en lege, en farmasøyt eller en forsker. Men det er heller, som et svar på din påstand, at askorbinsyre ikke kan skade.
Det her er da snakk om veldig store mengder askorbinsyre. Det daglige behovet er 40–110 mg. Etter en del googling, så har jeg ikke funnet dosen, som de i volda har brukt. Men en del andre har brukt 10++ g askorbinsyre, altså det er snakk om bortimot 100 og kanskje mange flere ganger anbefalt dose, kanskje godt over dette. Når det er alt for mye av et stoff i kroppen, så blir det brutt ned i levra eller skilt ut i avføring eller urinen. Urinen er den vanligste måten å skille ut salter og vannløslige stoffer med. Dette gjelder også askorbinsyre. Nå vet ikke jeg, hvor mye ekstra jobb dette gir nyrene, men jeg tipper det er en "ekstra bør å bære".

Så ved sepsis og andre alvorlige infeksjoner, så har en bakterier som bl.a. skiller ut en del toksiner. Noen bakterietoksiner er skikkelig ille, faktisk så er de verste kjente toksinene, nettopp lagd av bakterier. Det er ren fakta. Sjekk botulismebakterier med botulintoksin og stivkrampebakterier (tetanus) med toksinet tetanospasmin. Dette er de to verste kjente toksinene.
Jeg drar da litt parallellen til sirkulasjonssvikt (sjokk), dette er en tilstand der det er for lite blod i blodårene. Det mest følsomme vevet begynner da så smått å dø, hvis en ikke får stoppet denne trenden rimelig fort. Vevet dør av blodmangel, altså mangel på oksygen og næring. Når dette vevet begynner å dø, så begynner det skiller det ut toksiner i blodet. Disse toksinene får blodårene til å utvide seg mer, og organene får da enda mindre blod. Dette er sirkulasjonssviktens/sjokkets onde sirkel. Middlet mot dette er en haug væske injisert i vena fortest mulig. Var også borti poser med slike væsker, som hadde så sterk saltløsning, at den ville suge vann ut av cellene. De posene het Ringer laktat (salt(er) av melkesyre). Altså dette er en ond sirkel, som det er best mulighet for å få snudd, om en starter behandlingen tidligst mulig.

Så til poenget. Hvilket organ tror du er mest følsomt for disse toksinene. Det vi lærte, var nyrene og hjernen er blant de mest følsomme.
Altså er ideen min, at når en har sepsis som raver i blodet, så blir det også produsert toksiner. Dette er noe nyrene allerede sliter med. Så kommer det noen, og deljer på med 100-150 ganger høyere dose med askorbinsyre, enn det kroppen trenger. Dette er da noe, som nyrene blir satt til å få skilt ut fortest mulig. Hvis disse nyrene allerede sliter, så tror jeg de ikke sliter noe mindre av alt askorbinsyra.
Stemmer dette? Aner ikke, håper virkelig legene vurderte dette på forhånd. Men det var mest som et eksempel på, at ved gitte situasjoner kan selv tullete mengder askorbinsyre bli farlig.
Men altså, slike mengder vitaminer kan skade kroppen. Særlig om kroppen alle rede sliter. Men om pasienten har mangel, så bør en selvsagt tilføre tilskudd.