View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tja nå er vel harpun noe du faktisk kan skyte på avstand med og som brukes blant annet for å drepe hai. Det er vel ikke akkurat en brødkniv nei. Fyren hadde også flere sverd, noe som heller ikke kan sies å være ordinært som en øks eller hammer. Det er heller ikke jeg som definerer hva som er lov eller ei, alle kan eie brødkniver, kokkekniver og det vil ikke bli beslaglagt. Men sverd, harpuner etc blir ofte beslaglagt, det samme gjør ymse kniver - de er kniver som en kokkekniv er kniv - likevel er jo ikke denne fyren den første i landet som får inndratt knivsamling, sverd og harpuner. Fyren som mistet samlingen har jo også rulleblad, og det har helt sikkert spilt inn. Igjen jeg skriver på bakgrunn av hva som ofte skjer i slike saker, jeg er ingen jurist og vurderer ikke lovlighet eller lovtolkningen som er foretatt. Men ja, jeg regnet med at snuten hadde lovlig hjemmel for beslaget.

Konklusjonen min er ikke at media dikterer hva som er rett og galt, det er din konklusjon av det jeg skrev. Og det er feil. Jeg skrev det som et eksempel på den gode gamle etterpåklokskapen man ofte ser når ting går galt.
Vis hele sitatet...
Nå virker det som om du ikke forstod innvendingen min. Er det rimelig å beslaglegge en knivsamling av hensyn til allmenhetens sikkerhet, når man ikke kan beslaglegge øks og motorsag? Svaret på det er nei. Om en farlig person har både en knivsamlig og en motorsag, så er motorsagen antakelig det skumleste våpenet av de to. Dersom politiet fratar ham knivene, så hindrer det ham ikke i å gå kanakas med saga. Dette med etterpåklokskapens lys er bare bullshit, og det vet du. For en person som er så gal at han går på byen og stikker noen ned med en sabel, ja han ville like gjerne bruk noe annet. Og da ville media måtte skrive om det i steden. Problemet er ikke, og har aldri vært, at farlige folk har tilgang på kniver. Problemet er at de altfor ofte ikke får tilstrekkelig hjelp før de dreper noen. Å konfiskere knivsamlinger er symbolske handlinger uten effekt.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. november 2018 kl. 11:40.