View Single Post
sertifisert idiot
267
Sitat av espen98 Vis innlegg
1. Åja faen hadde glemt helt den gain greia jeg

2. du klarte å dra et 250A anlegg med en 60A dynamo? Du må da ha ladet batteriet hver gang du kom hjem

* Virker som du kan veldig mye om dette så kan du forklare dette med ohm? Vet at ohm er motstand og at høyttaler spolene har en viss motstand men jeg skjønner ikke hvilken sammenheng dette har med forsterkere og hvorfor vi i det hele tatt må bry oss om det
Vis hele sitatet...
2. Her kommer vi tilbake til det som er skrevet tidligere om RMS, altså den mengden watt forsterkeren klarer å dra kontinuerlig. Legger en enkel forklaring under:
RMS - Mengden Watt en forsterker kan spille over en viss tid.
PS: denne tiden varierer fra produsent til produsent, så ikke ta dette for god fisk!!!

Peak - Mengden Watt en forsterker kan spille over kort tid, dette kalles som oftes "burst".
PS: det varierer veldig hva produsenten mener peak er, og når dette blir testet så er ALLE forhold lagt til rette for at forsterkeren skal yte best, så ta alle slike ratings med en klype salt, eller 3.

Når du da skal regne på hvor mye ett anlegg trekker, så pleier jeg å legge meg midt mellom oppgitt RMS, og oppgitt Peak. Det er alikevell sannsynlig at du i det daglige kommer til å ligge langt under dette. Derfor kan det eksemplet som du skrev gå opp

* når det kommer til Ohm, så må jeg innrømme at dette ikke er mitt sterkeste felt. jeg har vært heldig å hatt mange utrolig erfarne og gode byggere med meg, som da har gitt meg annbefalinger, men jeg skal prøve å forklare dette så godt jeg kan, men ta det mer som en veiledning, enn fakta!:
En subwoofer vil ha en oppgitt Ohm(motstand), og det man aller helst vil er å kunne få dene sleppt så langt ned som overhode mulig, da mindre motstand=mer effekt! Ett eksempel:
Forsterker A leverer følgende spenninger i x Ohm:
4 Ohm = 1000w
2 Ohm = 1500w
1 Ohm = 2500w

Her burde jo din elektro-lære komme til nytte, da du burde kunne hva som skjer når du enten paralellkobler en motstand(subwooferen) eller seriekobler en motstand(subwooferen), desverre kommer jeg litt til kort her, så jeg ville hørt med en lærer du har som er god i 12volt

Håper jeg har fått oppklart litt mer av det du lurte på
#cyber