View Single Post
Hei!

Jeg har dessverre ikke bil enda men vil forberede meg til jeg skal sette inn anlegg. Går tross alt på elektro så må jo nesten gjøre dette selv

Har haugevis med spørsmål da jeg er helt "noob" på bil området.

Litt offtopic først:
- Har vurdert en del volvoer, bland annet volvo 940 men jeg trenger en bil som holder lenge uten masse mekking, og bilen må også ha en større motor med stor dynamo + muligheten til å oppgradere dynamo.

-Hvis jeg skal oppgradere dynamo for å klare å dra annlegget, er det best å bytte med en større eller legge til en dynamo til?

-Jeg vil ha såpass størrelse på bassen at jeg bokstavelig talt kjenner det i kroppen ved høyere volum. Noen forslag? Vil helst ikke ha link til en eller annen side, da det er størrelsen jeg vil vite Har vurdert 1200W men det er vanskelig for meg å velge da jeg ikke har sittet i mange biler med bra anlegg...

-Hvor mange Watt burde diskant/mellomtone være på i forhold til bass?

-Om jeg får tak i en bil med både høytalere foran og bak hvordan burde jeg gjøre dette ifht diskant og mellomtone? Evnt. hvis det bare er foran hvordan gjør jeg det?

- Hvor stor bør sikring være i forhold til det anlegget drar?

-Når jeg kobler meg på batteriet skal jeg bare sette på den nye koblingen og sette på den "gamle" over?

- Ledninger inne i bilen vs. utenfor i små rør(?)

og hvis noen kunne fortalt alt basic med bilanlegg hadde det vært fint. Har lett en del på google men blir bare forvirra av alt som står, ingen er enige...

Vet dette ble en utrolig lang tråd men jeg håper på fyldig svar da dette kan være til hjelp for mange andre også!