View Single Post
Når det gjelder endorfiner, slik Bongrips nevner her vil jeg gjerne ta for meg et par ting her selv. Som vi da vet, er endorfiner biokjemiske stoffer i kroppen, som lindrer smerte og gir en følelse av velvære. Disse utløses når det oppstår når man får for sterke følelser. Ta f.eks stress, panikk, redsel, lykke, forelskelse, under sex. Kort sagt er endorfin "kroppens eget morfin"/"lykkehormonet".
Disse neurotransmitterene utløses også når en slår og skader seg. De biokjemiske stoffene lindrer smerten og gjør det enklere å takle eventuelle skader man har pådratt seg. Så mine tips ville vært å forsøke å oppnå kroppens naturlige rus både til alle her, og til trådstarter når han kommer over det verste. Det er snakk om alt fra chilli på tungen, her. Mange vil oppleve et rush ved å bare legge litt chili på tungen. Tygger du altså dette kan chili utløse endorfiner både i kroppen og på tungen. Sjokolade så klart. Men en ting har jeg har lest litt om i det siste er å få akupunktur.
Når man blir stukket med slike nåler kan kroppen utløse endorfiner. Slik måten opplever mange akupuntur-pasienter opplevelsen av denne lykkerusen.

Dette gir jo i grunnen mening når det gjelder sprøytestikk. Sprøyter kan oppleves som litt/veldig ubehagelig og/eller smertefullt. Endorfinene som frigis når man blir stukket er kroppens egen måte å redusere smertene på.

Ordet "endo" betyr ”i kroppen” og "orfin" kommer av morfin. Dette begrepet ble for første gang brukt på midten av 70-tallet da forskere klarte å identifisere morfinlignende stoffer i hjernen, og i spinalvæsken i ryggmargen. Kroppens evne til å produsere endorfiner forandrer seg ikke med årene.

Hang in there!

Mvh
Lucy