View Single Post
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg prøvde hardt å finne noe positivt ved å la ondskapen utfolde seg fritt, men jeg er enig, la oss ikke innføre dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Enig.

Forresten har jeg da møtt mange mennesker som sliter, og som i alle fall foreløpig ikke har kommet seg opp igjen.
Vis hele sitatet...
Da ser bildet kanskje annerledes ut? Ikke at folk som har opplevd vonde ting nødvendigvis er dårligere mennesker, men jeg tror ikke de er bedre heller. De er overrepresentert på noen kjipe statistikker. De fleste som mishandler barna sine (75% mener jeg å ha sett) har for eksempel selv blitt mishandlet som barn. Det er ikke noe som tyder på at å la mennesker oppleve horrible ting er en måte å gjøre dem bedre på. Det er forsåvidt en ganske vanlig måte folk legitimerer brutale oppdragelsesmetoder, at de selv ble utsatt for det og vokste opp til å bli tøffinger med respekt og folkeskikk, ergo gjør mishandler egentlig offeret en tjeneste. Jeg mener bestemt at hvis du har vært gjennom horrible ting og blitt en bedre person av det, så er det jobben du har gjort med deg selv som har gjort deg bedre. Opplevelsene i seg selv kunne lett gjort deg til en mye dårligere person.
Sist endret av *pi; 19. august 2021 kl. 11:30.