View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg tenkte imidlertid også på individnivå. OK, så det er digg å hate sånn at du får bukt med egen kognitiv dissonans. Kjøper den! Men hvis det du driver med på sikt skaper flere situasjoner som gir opphav til mer kognitiv dissonans så har du jo gått bakover? Klart, hvert individ merker lite til endringene med mindre de går veldig fort. Det er bare det at et samfunn som gir seg hen til hat som nytelse kommer til å havne på bølgene rimelig kjapt... Ellers er jeg helt enig og anser analysen din som ganske treffende.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg ville argumentert for å gi seg hen til hat i fri dressur, det går åpenbart filleveien ganske kjapt. Mennesker kan ikke hate mennesker, da rakner sivilisasjonen. Man er jo også en god sørstatskristen og vet at man skal elske sin neste som seg selv. Det er derfor vi trenger å gå gjennom dehumaniseringen, som jeg mener dødsstraff er et middel for. Det er bare disse det er lov å hate, disse helt spesifikke enkeltindividene vi har fratatt menneskestatus, eller som selv gjennom sin handling har gitt avkall på den.

Jeg tenker altså ikke at avlivningen er det hatet munner ut i, der det kommer til uttrykk eller det som tilfredsstiller det. Folk flest deltar jo ikke direkte i den prosedyren. Jeg ser det mer som et rituale som skarpt oppretter skillet mellom menneskene, de vi skal elske, og monstrene som er unntatt dette budet. Selve dødsstraffritualet, ikke nødvendigvis de enkelte avlivningene men instituttet i seg selv, tror jeg avhjelper den kognitive dissonnansen. Den dissonnansen må vi andre leve med, vi som kjenner både hat og kjærlighet til menneskeheten, og anerkjenner at liv, relasjoner og samfunn er jævlig kompliserte greier.

Gratulerer med innlegg nr 666 i dødstråden, forresten.
Sist endret av *pi; 18. august 2021 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.