View Single Post
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg drikker ganske mye brus om dagen, er vell der jeg får all vannintaket mitt fra.. ca 3 liter om dagen.

er 192 høy og veier 87kr.. jeg kunne godt tenke meg å slutte med brus men for meg har verken sodastreamer, saft eller sukkerfri fungert. det har fungert i perioder også detter jeg rett på coca cola med sukker alikevell.. ser også frem til gode tips i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Hvor lang er disse brusfrie periodene? For meg tok det kanskje opp mot et halvt å venne meg til vann fremfor brus. Og det sykeste er at jeg droppet alle former for smak i vannet. Ikke saft eller sitron eller noe. Og etter en lang periode uten brus så oppdaget jeg plutselig hvor godt vann smaker. Vann smaker helt utrolig deilig. Og vann kan også smake forskjellig. Vann fra oppkom og kilder har en egen smak. Og vannsmak fra by til by kan variere på smak. Det ante jeg ingenting om mens jeg var brusdrikker. Tror smaksløkene var "bedøvet" av all brusen

Sitat av kattefjeset Vis innlegg
J
Er det noen som har noen erfaringer med f.eks noe smakstilsetninger eller lignendes som kan brukes i vann? Jeg har prøvd vann med sitrondråper, er helt ok, men ikke noe mer. Liker ikke farris med kullsyre, men tror kanskje det kunne vært godt dersom jeg kan finne noe å smakstilsette den med.

Regner med det er noen andre som har komt seg ut av denne sukker(brus)avhengigheten som har noen konge forslag
Vis hele sitatet...
Om du er en seig jævel så kan du bare gå cold turkey og erstatte brus med vann. Aldri gi etter for lysten på brus uansett hvor ille det blir. Plutselig en dag er trangen til brus helt vekk og du kommer til nyte et glass vann. Helt ordinært vann fra springen smaker helt konge når en bare blir vant.

For meg tok det kanskje opp mot et halvt år å bli helt kvitt suget etter brus. Og pga søvnproblemer så skulle jeg ikke ha koffein så jeg droppet kaffen også. De første 3 el kanskje 4 ukene var direkte blytunge så ble det gradvis lettere uke for uke helt til jeg en dag oppdaget hvor godt vannet smakte og hvor glad jeg ble for smaken av vann.

Dette er noen år siden, og det hender jeg tar et glass brus om noen byr feks til pizza. Men brus frister så lite at jeg kjøper aldri brus selv. Om jeg er på tur feks å må ta et kjapt måltid på hull i veggen eller bensinstasjon så blir imsdal el farris til maten om drikkeflasken med vann jeg drar rundt på er tom. Det var deilig å bli kvitt suget etter brus. Vel verdt kampen.

Forresten jeg sparte pengene jeg ellers ville brukt på brus i en blomsterpotte og da jeg oppdaget at vann faktisk har masse smak og er digg så kjøpte telte jeg over pengene i blomsterpotten og bestilte masse skrot på nett. Ble en flott bonus og det hjalp sikkert også mentalt underveis når jeg så at "pengebingen" vokste.

Om du føler du trenger en mykere start så kan du teste ut sukkerfri saft. De finnes i veldig mange smaker. Sikkert noen du vil like. Men gi det noen uker å bli vant til å ikke drikke sukkerlake. For akkurat nå er du vant til at brus er søtt. Og kanskje forventer du da helt ubevisst at også saften skal være sukkersøt, men det er den jo ikke. Det smaker fun light av fun light liksom. Men man venner seg til det meste.
Sist endret av _abc_; 5. august 2021 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.