View Single Post
Linux Mint 18.1 Xfce.
HP Pavilion amd radeon.

Kjøpte laptopen for to år siden med Win10 home.
Bare problemer fra dag en. Mus og tastatur fryser, vifta på full fart hele tiden, blinkende Caps Lock og BSOD etc. PC'en på service, verkstedet fant ingen feil.

Installerte Linux Mint 18.1 Xfce og samme problemer som i Win10 men ikke så ekstremt. Pc'en virker helt fint helt til Firefox eller Chrome åpnes. På helt tilfeldige nettsteder kjører vifta opp for full fart, mus og tastatur fryser men slipper taket etter noen sekunder. Enkelte ganger blinkende Caps Lock og full kræsj.
Det som virkelig trigger frysing er når jeg forsøker å laste ned store filer (Linux ISO etc.) i firefox og Transmission (torrenter).
I recovery mode funker alt helt perfekt, ingen frysing, vifta er lydløs og jeg kan laste ned det jeg vil. Samme skjedde i Win10 også, alt funket i Safe Mode.

Hvis noen har noen tips så ikke heng dere opp i symptom detaljer. Konsentrer heller på det faktum at PC'en har samme symptomer uansett operativsystem og at Safe Mode / Recovery Mode ikke utviser noen feilsympomer.

Maskinvarefeil??? -Vel, har kjørt Memtest 86 som gir minnebrikkene juling i seks timer,-ingen feil. Dette tyder også på en feilfri CPU.
Har testet disken med smartmontools også,-ingen feil her heller.
Testet grafikk med glmark2 . . . systemet kræsjer i normalmodus men kjører fint i Recovery Mode.

Kikket litt i loggfiler . . . ingen mistenkelige greier helt til jeg surfer på nettet hvor jeg får en drøss error-meldinger: AMD vi error etc.
Sist endret av emtor; 2. november 2019 kl. 15:18.