View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen pen løsning på floka kan jeg ikke se for meg. Men jeg kan faktisk se for meg løsninger! Og de løsningene innebærer ikke at man fortsetter "å se med bekymring på utvikling", eller "rette krass kritikk", eller jobbe enda hardere for å følge alle demokratiske prosesser perfekt.
Vis hele sitatet...
Eller "erklære EU for LGTB+ frihetssone". Koselig det! Jeg skjønner hva du mener, og er enig. Jeg kan virkelig ikke nok om EU til å uttale meg sterkt her, men mitt inntrykk er nettopp at de har hatt som utgangspunkt at medlemslandene skal støtte opp om demokrati og menneskerettigheter, fordi opptakskravene tilsier det. Når noen på innsiden begynner å støtte hverandre i å skli ut, så virker det ikke som om de har noen strategier klar for å slå det ned. Men da får de skaffe seg noen. Som sagt, hva faen skal vi med EU hvis de ikke kan stoppe antidemokratisk utvikling og menneskrettsbrudd på innsiden?

Ei heller er løsninga å bare forlate forhandlingsbordet i avsky og la rasshøla sitte igjen alene og bestemme hva de vil.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt, det hjelper neppe på forholdene i Ungarn å bli kastet ut. Men kanskje kan det hjelpe mot at viruset sprer seg i EU, jeg vet ikke. Det skal stilles krav for å være med rundt bordet, og det gjør det jo ved opptak. Sanksjoner må åpenbart til, økonomisk, tap av stemmerett, jeg vet ikke. Men hva er dine løsninger, da?

NATO har muligens ingen tradisjon for å legge seg opp i internpolitikk i Europa, men de har et mandat om å beskytte medlemslandene mot angrep. Vi er nok fortsatt et godt stykke unna en situasjon der det er aktuelt, men det er faktisk ikke helt fjernt å betrakte indre fiender og statsstøttet politisk kreft som et angrep heller.
Vis hele sitatet...
Ja, tja. Det kan du teoretisk sett si. Men NATO er i sin natur en forsvarsallianse, ikke et samarbeid om indre anliggender slik EU er. Kritikk mellom landene går vel stort sett på hvordan de opptrer som allierte. Jeg har mindre tro på at de skal ha noen oppdragerrolle på den måten.