View Single Post
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Tja, hvordan det kunne skje... Det er ganske langvarige strømninger som har ført i denne retningen, mens Europa har "sett på det med bekymring". Dernest er det et godt eksempel på hvilket handlingsrom unntakstilstand og kriser gir for å sette spilleregler tilside. Sånt har vært diskutert her inne før, om det nå er midlertidige koronalover, tvangsvaksinering eller vaksinepass. Uten noen som helst sammenligning forøvrig, og ikke det at man aldri skal godta det, men det viser hvorfor man skal ta de kritiske og prinsipielle brillene på når en regjeringen viser "handlekraft" og snakker om "unntakstilstand".

Jeg vet ikke helt hvordan EU er rigget for å sanksjonere medlemsland, men det blir åpenbart vanskeligere jo mer disse strømningene sprer seg til flere. Polen har jo heller ikke vunnet noen demokratipriser i det siste. Hvis ikke EU kan stoppe en bølge av avdemokratisering midt inne i unionen, så vet jeg ikke hva vi skal med den.
Vis hele sitatet...
Nei det er nettopp dette som bekymrer meg litt også. Fra å ha tilbedt demokrati, til at ett og ett land bare stemmer frem en nasjonalist og går hel rouge. Probleme er jo at da begynner ting som dette å skje. Flertallet skal plutselig bestemmer hvordan alle andre skal starte også har du en haug mini-Hitlere på hvert hjørne. Nå kan det se ut som vi har kommet til det punktet at diktatorer hjelper andre med like intensjoner til makta med splittende retorikk og annet tull.msn må jo spørre seg hva EU og NATO kan påvirke dette. Og om de burde det? Ja tenker jeg.