View Single Post
Sitat av woff Vis innlegg
Fint at du ser dette med litt alvor! Nå er det sånn at statistikk aldri vil hjelpe deg da GRUNNLAGET for statistikkene er feil. Uten at jeg kan (selvsagt!) dokumentere dette er hendelser unndratt statistikk og har blitt det så lenge jeg vet om (siste 50 år). Politikk bestemmer hva vi skal få vite og da får du bare slite med et elendig grunnlag.
Vurderte å vise til konkrete saker / hendelser, men det er jo sikkert mange grunner til at data ønskes underslått så jeg skal ikke ødelegge!
Vis hele sitatet...
Ja, drapsstatistikken nevner jo f.eks. eksplisitt at terrorangrepet 22.07.2011 er utelatt fra statistikken, så sånn sett har du jo beviselig rett. Hvis du vet om andre enkelthendelser som er utelatt, eller enda bedre/verre; systematisk fabrikkering av voldsstatistikk, så er det jo uhyre interessant! Faktisk så interessant at jeg er tilbøyelig til å høre hva du har, selv uten noen dokumentasjon.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kan sikkert grave mer i det, men basert på det du har skrevet virker det som om det er hold i påstanden om at politiet ikke har fått et akutt og plutselig behov for våpen på kropp i møte med nye trusler. Hva konkret vil du ha undersøkt grundigere?
Vis hele sitatet...
Nja, jeg følte ikke selv at jeg klarte å finne tilstrekkelig dokumentasjon på de påstandene jeg siterte, hvertfall. Hvis jeg dro de påstandene ut av kontekst, så beklager jeg. Jeg syntes bare det var interessante påstander, så jeg ville gjerne se kildene for dem, særlig siden de møtte motstand her (riktignok også uten kilder).

Bevæpningen av politiet føler jeg er en helt annen debatt igjen, så det var ikke denne jeg mente å røre ved. Uten at jeg har fulgt særlig med på den saken, så er der vel så mange andre faktorer og argumenter (utenom landsdekkende draps-, vold- og trusselstatistikk) som inngår i den diskusjonen, at statistikken jeg fant neppe er spesielt relevant...? Altså, jeg mener, de fleste drap skjer jo i nære relasjoner (partner/ekspartner/foreldre/avkom, ref drapsstatistikken), så om den går opp eller ned noen prosent kan vel ikke være noe argument verken for eller mot generell bevæpning av politiet i gatene? Jeg har bare antatt at bevæpningsdebatten inneholder helt andre argumenter enn antall drapssaker i Norge, men som sagt så har jeg jo ikke fulgt med på denne, så det kan godt være jeg tar feil her.



Den andre statistikken jeg refererer til er jo 20 år gammel, og mye kan ha skjedd på 20 år.

Jeg vet ikke hvilken metrikk du la til grunn ved å si at verden har blitt tryggere og tryggere, men prosentandelen som rapporterer å ha blitt utsatt for vold eller trusler virker i mine øyne som en fin kandidat. Hvis det var noe sånt du også tenkte på, så hadde det vært fint å se om statistikken for 1980–2000 også har vært like stabil fra 2000–2020, og gjerne noen tanker rundt diskrepansen ift. rettsvesenets statistikk (som jo meldte at volden skjøt til værs). Hvis du hadde en annen metrikk i tankene, så har jo «min» statistikk ikke dekket det i det hele tatt, så da hadde det vært interessant å se hvilken metrikk og hvilken statistikk du mener.

Vidarlo viser konkret til en «faktisk statistikk [som] viser at det er mindre grov vold i samfunnet», så her er jeg bare nysgjerrig på hvilken faktisk statistikk han sikter til – ikke fordi jeg ikke tror på det, men fordi jeg ikke følte at kildene jeg klarte å finne underbygget det i tilstrekkelig grad.
Sist endret av Realist1; 26. april 2021 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.