View Single Post
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Unnskyld, men er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg trodde absolutt ALLE skytevåpen hadde en form for sikring?
Vis hele sitatet...
Det er noe du ikke har fått med deg. De eneste revolverne som noensinne har vært utstyrt med sikring er selvoppspennende våpen som Webley-Fosbery, men de kan knapt kalles revolver i ordets konvensjonelle forstand. Mateba Unica er en annen slik en, og den finner du faktisk i .357 magnum som eneste i den familien på markedet - men de er sjeldne, og selv om .38 special kan avfyres fra de, så har ikke den patronen nok kraft til å drive mekanismen. Det er sånn sett ganske trygt å fastslå at kompisen til TS har en revolver uten sikring.

En lang rekke vanlige pistoler, så som Glock, har heller ingen sikring - den er som kjent striker fired. Sikring er bare en nødvendig mekanisme på slike våpen hvis de er rene SA-designs, så som den klassiske 1911-familien: Her er våpenet med å bæres med oppspent hane, og da skal det veldig lite til før de går av. Men sånn ellers? Man bærer våpenet i et hylster og holder fingeren unna avtrekkeren. Da går det bra.