View Single Post
Takk for den gode jobben som gjøres for å gjøre soppturer tryggere :-)

Jeg kom over disse på en kirkegård og syns de liknet veldig på flein selv om de fleste var svært blaute og brune. Også stilken var vasstrukken og derfor litt tykkere enn vanlig. De var mange i små klynger, slik jeg kjenner igjen og lot seg plukke uten å gå i oppløsning. De så straks bedre ut etter bare noen timers tørking på et papir i romtemp da tok jeg bildene. De er nok gamle som ikke optimalt for identifiseringen og jeg skjønner at mange er umulig å fastslå sikkert. Tok likevel de med i bildet for å vise hvordan soppene varierer i utseende etter tørking.
Er dette flein tro?

Tilleggspørsmål 1:

Blir ødelagte, altså virker dårligere eller ikke i det hele tatt når de blir gamle og brune?

Tilleggspørsmål 2:

Det har vært usedvanlig varmt for årstiden (10-15 i snitt) og enda ikke vært frostnetter eller sånn litt kaldere klart, tørt vær jeg forbinder med fleinplukking. Kan det være at de mot midten av oktober i Nord-Norge enten ikke har fått sin effekt eller at de ikke har den lenger?

Bilde 1


Bilde 2


Bilde 3
Sist endret av Lee Rude; 8. oktober 2020 kl. 18:44. Grunn: Et par feilstavinger, kuttet unødvendige ord i setning.