View Single Post
Sitat av Don P Vis innlegg
Tidsmessig vil det kanskje lønne seg for deg å gå styrmannsskolen i høyskole/universitetsregi. Bachlor i Nautikk tar 3 år. Tidligere år har de tilbudt noe som kalles yrkesveien/y-veien elns, som gjør at kan komme inn på lavere en utdanningsnivå og ta det du trenger iløpetav en sommer og høst. Jeg ville ikke beskymret meg for nedgangstider i offshore, ting vil snu og det vil alltid trenges forlk på ferger og andre typer båter om det blir trangt i offshore
Vis hele sitatet...
Nope.

Kommer ikke inn på høyskolen uten studiekompetanse eller Y-veien med fagbrev.
Siden han er elektriker antar jeg at han ikke har tatt påbygg etter han mest sannsynlig har gått elektro på VGS.

Da må han først ha et år påbygg, etterfulgt av tre år på høyskole, for så og ta kadett-tiden på 2 år før han er ferdig utdanna styrmann.
Dette er seks år totalt.

Om han ikke skaffer seg læreplass uten og ta VG2 sjøfartsfag først så kan en begynne rett på VG2 sjøfartsfag om en har elektro VG1.
Deretter blir det to år som lærling, 2 år på fagskole og et år som kadett før han er styrmann, i motsetning til høyskole kadettene som må ha 2 år. (Med mindre de har opptjent fartstid i løpet av skolegangen)

Da blir det fem eller seks år om han tar den veien.

Vil så absolutt anbefale og ta læretid som matros før du begynner på styrmannskole. Du finner ut om du liker å jobbe på båt + at du får erfaring med dekksarbeid, noe som er viktig å ha kjennskap til om du skal jobbe som styrmann.