View Single Post
Jeg har opplevd noe lignende. Kjøpte i sommer en Yaris som var EU-godkjent rett før jeg kjøpte. 25.000 kroner, 2000-modell 130.000 km.

Bilen hadde ingen anmerkninger på EU-kontrollen, men da jeg oppsøkte et Toyota-verksted stussa de over at den hadde gått igjennom kontrollen uten noen feil. Verkstedet gikk gjennom litt historikk på bilen og det viste seg at den hadde fått påpekt mangler tidligere, men at dette ikke var rettet opp før den nå i sommer var EU-godkjent. Det viste seg også at selgeren hadde tilknytning til verkstedkjeden som hadde godkjent bilen.

Jeg har ikke oppsøkt selger, og det har nå gått et halvt år så jeg har lagt det fra meg å styre noe med det. Jeg er vel også litt der at for bare 25.000,- så er det ingen stor krise om den ikke skulle bli godkjent i 2016. Jeg tenkte rett og slett jeg kunne betale det for å ha bilen i to år.

Men spørsmålet mitt er: Om jeg går til Biltilsynet og forklarer saken, og sier rett ut at et Toyota-verksted mener bilen aldri skulle vært EU-godkjent - Kan jeg da risikere å miste bilen, eller har ikke Biltilsynet noe de skulle sagt så lenge jeg har papirer på at den er godkjent?

Jeg vil gjerne varsle Biltilsynet om denne useriøse selgeren (en bruktbilhandler), så lenge jeg ikke risikerer f.eks å måtte ta en ny EU-godkjenning. Går det eventuelt an å tipse Biltilsynet om denne selgeren anonymt?
Sist endret av Sigur80; 27. desember 2014 kl. 22:20.