Tråd: Dumme kunder
View Single Post
Jobbet noen år som kopitekniker med å reparere og drive vedlikehold på kopimaskiner.

Var mye standar feil, men var enkelte steder der det ble begått mye nybegynner feil og kanskje ha litt for mange "blonde" kontordamer ... Mye av det som gikk igjen var jo at kunden hadde feil på maskinen, ringte inn og oppgav feilkoden som var i displayet. Vanlig papirstopp og slik gikk som oftest greit siden kopimaskinene indikerer på skjermen hvor papiret er fast og slik. Men noen ganger blir joj det en feilkode som E7 eller CA2, noe som kunden ikke forstår så mye av, selv om mange av disse stod på et slik "cheatsheet" som vi alltid brukte å henge opp over veggen bak kopimaskinen. Fleste gangene fikk vi løst problemet over telefon, men enkelte ganger så måtte vi jo rykke ut. Mange ganger da kan man jo da lure på om di som ringte inn problemet og som vi hjelpte pr. telefon i det hele tatt har gjort som vi bad om via telefon. Så var mye tilfeller hos noen "blonde" kunder der vi bare var inn å fjerna et papirark der vi mente at det var papirstopp, og som vi bad kunde sjekke, men ikke fant noe.
Ble da bare ellers sjekk og se om det skulle gjøres noe rutinemessig vedlikehold, for uansett så måtte vi før en times arbeid på å få løst problemet. Var vel da at mange av disse som ikke hadde vedlikeholdsavtaler på maskinene fant ut at det kanskje var best at dem gikk over til en slik avtale med oss så det ikke ble for dyrt når "blondiner" ringer inn feil som enkelt kunne ha blitt rettet av dem selv, og ivertfall om dem hadde fulgt instrukser dem hadde fått når dem pratet med oss.

Var også mye annet av tullefeil og brukerfeil ... typiske er jo at dem bruker feil type papir, går jo som regel bra så lenge det bare tykkelsen på papiret som gjorde til det stoppe i duplex-vender eller noe. Værre er det når dem bruker overhead-film som ikke er beregnet for bruk i kopi & laserskrivere. Finnes slik overhead-film som ikke tåler varme ( +150, fuser er 220-250 ), slik at bruker dem det billigeste dem finner så smelter jo denne overhead-filmen i fuser, og dermed så er hele fuser vraka og alt etter hvilken kopimaskin man har, så er det snakk om 6000-18000,- i arbeid og deler. Har vært der dem har vraka fuser som har blitt bytta ved vedlikehold ( gratis bytte vist dem har vedlikeholdsavtale ) på 150K kopi, og når det hadde gått 1 mnd å fuser hadde bare gått under 10k kopier så kjørte dem tynne overhead-filmer, utskrift kom ikke ut, kopi i feilkode, finner ikke feil, skrur strøm av og på, forsøker igjen, noe dem gjorde 3 eller 4 ganger, og hver gang så kom ikke den tynne overhead-filmen ut, ... ringte ikke en bjelle hos kunden at når maskinen går i feilkode, og man ikke finner ark, men nullstiller maskinen ved å skru av og på, og gjør dette 3-4 ganger og hver gang kommer det ikke noe ut, så er det galt. Til slutt gikk kopimaskinen i feilkode for defekt fuser ( go figure ), kom på oppdrag å måtte inn med ny fuser til 12000,- og når kunden klaget på at dem fikk regning måtte vi forklare hvorfor, og dem blånekta på at det var brukerfeil ... ,men dem måtte nok gi seg å innse at det var brukerfeil. Senere kom det frem at det var en sommervikar som hadde blinksa >_<

Det mere artige jeg opplevde var den gangen jeg måtte rykke ut på et ikke nemt kommunesenter der dem hadde knust glassplaten på toppen av kopimaskinen. Denne måtte fikses ASAP, og det var romjul, men fikk tak i deler kjapt. Når jeg kom ut på service så lurte jeg jo på hvordan dem hadde knust glassplaten, svaret jeg fikk var at det må ha vært en binders eller noe, slik at når lokket ble lukket så knuste glasset. Vel jeg startet da på jobben, når jeg fjernet det knuste glasset som lå i toppen på av kopimaskinen så pusslet jeg det sammen på et bord som stod like ved. Etter jeg fikk satt i den nye glassplaten og starta sjekkinga av kopimaskinen om noe annet hadde tatt skade så tok jeg en nærmere kikk på den knuste glassplaten jeg hadde pusslet sammen på bordet ved siden av.
Joda ... det var vel noen fine fettete avtrykk etter det som var tydelig kunne sies å være en naken rumpe
Måtte jo da flir ganske bra ( tenkte, fy f, har venta på at det skulle komme et slikt oppdrag ) ... Fikk knipsa et aldri så lite bilde med mobilen der rumpeavtrykket viste ganske bra i en litt skarp vinkel. Når jeg stod å tok noen testkopier og en generell kalibrering for å forsikre meg om at alt var greit så kom jeg på at dem har jo slik papiravfall sekk på denne plassen bak døra, ... joda ... med litt graving så fant jeg kopien jeg var ute etter, ... en ganske så breid rumpe som man kunne trygt si var fra et kvinnemenneske, selv om man ikke så noe nemne verdig mye, men man kunne konkludere med at det var en kvinne. Kopimaskin testa ut ok, ingen annen skade hendt enn knust glassplate. I det jeg skal skrive servicerapporten så kommer en av sjefene på denne avdelingen som kopimaskinen innom. Han var den som var ansvarlig for maskinen hos denne bedriften, han lurte på om kostnaden med ny glassplate kom til å bli dekket av serviceavtalen dem hadde med oss, men jeg sa pent at, nei desverre så kunne den nok ikke dekke en slik feil da jeg regnet den som brukerfeil hos kunden, og at det kunne vel bevises at kopimaskinen ikke hadde blitt brukt korrekt. Det ble litt host, og kremt, så når jeg kikket på den knuste glassplaten jeg hadde plassert på bordet så forstod han at det kunne bevises at dette var nok dem selv skyld, han rødmet litt og ble litt stille, men jeg sa at det skal ikke vises hvorfor glassplaten knuste i servicerapporten, annet enn at det var brukerfeil hos kunde. Dette var bra sa han ... Jeg skrev servicerapport og sjekke kopimaskinen en siste gang, tok noen tellerutskrifter og pakket verktøyskofferten. Han som var innom til han som jeg nettopp snakket med siden det var han som var driftsansvarlig for kopimaskinene og gav han servicerapporten siden han skulle ha sin kopi, han kikket raskt over og sjekket beskrivelse og slik, han nikket anerkjennende, å sa, diskre og fin. Jeg spurte ham om dem hadde hatt julebord eller noe siden det hadde gått litt "hardt" for seg, han sa vel at det hadde nok hendt den kvelden ja. Spurte om det gikk bra med rumpen til vedkommende som var litt overiverig, hvorpå han røpte seg litt å sa at joda det gikk bra vist nok med hun ... Må nok innrømme jeg lurte litt på hvilken av damene på kontoret det var, men jeg kom fort på dette da jeg sa hade til damen ute resepsjonen, for jeg viste at hun var konen til han driftsansvarlige ... hun sa hade bra med en litt svakere stemme enn vanlig og var litt rød i kinnene ... hahaha ... Beste var jo da jeg kom tilbake til kontoret og sjefen var der. Han hadde nok sine mistanker allerede før jeg for ut på oppdraget for det var han som hadde tatt imot oppdraget, og siden han selv hadde jobbet som servicetekniker på kopi så viste jo han at slikt kunne jo hende ... Ble en litt lengere kaffipause på lunsjrommet etter arbeidstid der jeg fortalte det hele historien til sjefen ... gubban som han lo, han var nesten til å rulle på gulvet, kontordama lurte veldig på hva vi to lo så godt av og hun måtte spør hva som hadde hendt. Hun var ikke så alt for happy om at vi satt og snakka om slike ting bak ryggen på kundene våres og gottet oss på demmes bekostning. Hun var veldig "profesjonell" og lurte på om jeg var diskre og slik, ville gjerne se servicerapporten jeg hadde skrevet ... noe jeg gikk å hentet til hun. Hun røska den til seg å leste fort over og ... ja jo dette var diskré og profesjonelt utført. I det hun var ferdig å lese rapporten så gav jeg sjefen det der lille papirbeviset jeg hadde funnet i papirsekken om at det var litt utført en brukerfeil på glassplaten hvorpå sjefen bryter ut i ny storlatter, kontordama var rask å røske til seg dette papiret også, og sa nei fy f ... gutter, ... sjefen sa at dette måtte vi jo ha som bevis om kunden skulle ha noen motsetninger på å betale denne servicen fordi dem mener den skulle gå under serviceavtalen, hun dro litt på det å ... nei fy f... om vi gjør det, rev "bevismatriellet" i fillebiter, hvorpå jeg og sjefen bryter ut i latter ( vi elsket å terge hun med ting som kunne antydes koffert etc. for hun ble så rar og klein når vi gjorde det ) ... vel vel sa sjefen, tror ikke det blir mye betalingsmotvilje uansett.

Var eneste gangen det ble knust en glassplate på toppen av ei kopimaskin i den tida jeg jobbet som servieteknikker på kopi ... men det ble en veldig artig og minneverdig hendelse