View Single Post
Det er BD708-transistoren du måler på? I så fall kan det hende at pinout varierer med produsent, selv om det ser ut som at ST Microelectronics er eneste produsent. Prøv å heller måle motstand i stedet for pipe-modus og se om du kan måle kortslutning.

En ting du kan sjekke for å eventuelt bekrefte kortslutning, er å sette på igjen strømmen og samtidig måle strømmen apparatet bruker på primærsiden av trafoen. For å få til det må du koble multimeteret som et amperemeter i serie med strømledningen, eventuelt bruke et tangamperemeter. Har du noen bananplugger bør det gå fint, hvis ikke blir det litt mer knotete.

Rettelse 1: Det jeg sa om at de to transistorene var komplementære effekttransistorer var feil. Jeg blingset på navnet du skrev på den andre og innbilte meg at den het BD707.

Rettelse 2: I tillegg baserte jeg kondensatorspenningen på det du sa om at du målte 21 V rett etter trafoen. Det tror jeg nok ikke du gjorde ettersom du også sa du målte 21 V over spenningsregulatorene. Det vil si at den likerettede spenningen er på 21 V og ikke 30 V.