View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Og .. jeg synes vel egentlig det å snakke om disse skyggevesene er ekte eller ikke er urelevant. Hva betyr "ekte" sånn egentlig? eller hva betyr "virkelig". Slik vi normalt bruker ordet så betyr det noe vi alle kan se. F.eks. det huset er virkelig der. Dette vil alle være enig i, kanskje untatt noen som er på LSD og ser noe helt annet enn et hus.

Altså er virkeligheten en sinnstilstand, en tilstand som kan forandres.

Når denne tilstanden kan forandres, er den da virkelig?

For meg, hvis noe virkelig skulle være virkelig så skulle det vært helt uforanderlig - det skulle alltid vært det samme.

Jeg synes det er mye bedre å bare drite i hele virkeligheten som det "en normalt ser", og heller si at virkeligheten har flere nivåer av virkelig. Det er ikke en ting, det er flere ulike ting.
Vis hele sitatet...
Siden du bruker hus som eksempel. Dersom man i en endret bevissthetstilstand ser et hus som noe helt annet, si for eksempel en veldig lokal ansamling av tåke og forsøker å løpe inn i tåken, vil virkelighet brått og plutselig treffe en mitt i fleisen i det man treffer husveggen.
Du kan benekte virkeligheten så hard og lenge du bare vil, men før eller siden innhenter virkeligheten deg på lik linje som alle andre.
Skal man følge tankerekken din helt ut, ville det innebære at en person som er døv og blind og blir skutt fra litt avstand, ikke ville ta noe skade, i og med at for denne personen har ikke noe skudd blitt avfyrt.
Like mye som man ikke vil kunne ta skade av å få en fallende tung gjenstand i hodet, dersom man ikke observerer at det kommer en fallende gjenstand mot seg.
Sist endret av Veggen; 27. mai 2019 kl. 21:24.