Tråd: Orderud-saken
View Single Post
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Kristin Kirkemo er den med størs motiv, og såpass ute på kjøret.
Motivet er å kunne være med sønnen på gården.
Det var også et vitne som hadde sett henne kl 5 om morgenen ikke mer en 5-10 min fra kårboligen.

Fredrik er 180 mannen.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt at det kan være noe motiv for Kirkemo. Hun var jo allerede ofte innom gården og brukte det som sitt "fristed". Hvorfor ville det hjelpe hennes sak å drepe to (allikevel døende) gamle mennesker?

Vitneobservasjonen av mannen med katten er interessant. Merkelig at politiet ikke hadde funnet den stien gjennom skogen tidligere, da den peker seg ut som en nærmest perfekt fluktrute. Kult at de fant den på dokumentaren, da.

Jeg tror politiet gjorde en feilvurdering med 180-samtalen. Jeg forstår ikke hvordan de kan være så skråsikre på at samtalen kom fra Svaleveien 3. På loggen over samtaler ut kan man jo se at Fredrik har ringt 180 flere ganger bare halvtimen før denne samtalen angivelig skal ha funnet sted, i følge sin samboer i jobbsammenheng, og at dette var noe han ofte gjorde. Da er det jo sannsynlig at dama som jobba på 180 ville kjent igjen denne mannen, som tross alt ringer dit daglig. Politiet snevret ned mulige adresser som kunne ha ringt den telefonen til 50.000 eller noe sånt, og plukka opp Svaleveien 3 fordi flere som allerede var involvert i saken hadde en connection til adressen. For meg virker det sannsynlig at den 10 min lange samtalen var nettopp Fredrik, men i jobbhenseende, og at den faktiske 180-samtalen kom fra en annen adresse.

Det virker på meg som om Per og Veronica i utgangspunktet har hyret inn Kristin (og Lars som konsulent), men når så gårdstvisten faktisk gikk mot en løsning virker det jævlig rart å allikevel skulle gjennomføre drapene. Kanskje dette at det liksom var inngått et forlik i saken var noe Per formidlet til sin advokat for å skaffe seg et slags alibi - men ... det var vel Pers advokat som hadde sittet i forhandlingene og uttalt at de var nære en løsning.

Mystisk sak. Jeg tror også alle er innblandet på et eller annet vis. Det gir bare ikke mening om det er noe andre som tilfeldigvis har gått inn der og drept tre personer uten å stjele noe som helst. De burde jo ha tatt med seg litt verdisaker, da hadde det vært lettere å svelge den teorien.
Sist endret av AnaMorph0s|s; 27. november 2018 kl. 15:18.