Tråd: Orderud-saken
View Single Post
Men hva med teorien om at den jugoslaviske mafiaen stod bak? Er det en alt for syk teori? Brennpunkt hadde en dokumentar om det i 2009, det har også vært Tore Sandbergs teori. Pga Norges deltagelse i krigen, ønsket de å hevne seg på Anne Orderud Proust. Dette var en av Norges mektigste personer på den tiden. Husk at politikere er ikke de som har makten, de skiftes ut hele tiden, men apparatet bak. Hun var statssekretær for fem forsvarsministere, og hadde også makt gjennom sin mann. Hun mottok alvorlige trusler over en lang periode (år?), og hvis man begår attentatforsøk med gass og bensin i bopel, dynamitt under bilen, er det vel ikke så stor terskel for å reise opp til en ganske øde gård og skyte dem? Hennes mann døde av kreft, men liket er radioaktivt og indikerer forgiftning. Liket ble aldri sendt til obduksjon.

Det som er ganske sikkert, er at politiet har gjort en rekke tabber og feilvurderinger. Det er oppsiktsvekkende at politiet slo fast teorien om Anne nesten umiddelbart, og e-tjenesten har nok vært innblandet for å dysse ting ned. Dette arvemotivet er såpass overbevisende og gjenkjennelig (hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte) at jeg tror vi må være obs på alt det psykologiske som skjer når man finner en plausibel teori, og at brikkene faller på plass nettopp fordi man har sett for seg hvordan bildet skal se ut.

Burde lese meg mer opp på Kristins forhold til jugoslaviske mafiaen, men hva med: Kristin hjalp til med informasjon osv, jugoslaviske mafiaen smuglet en leiemorder inn og ut av landet og da var det gjort. Det passer jo ypperlig med dette arvemotivet, nettopp fordi mistanken vil bli lagt hos Per og Veronica. Dersom drapene var riktig gjennomtenkt, så var kanskje denne historien plantet? Altså Kristin kan ha gitt Per og Veronica våpen nettopp med tanke på å skape mistanke hos dem. Hvis søsteren din har opplevd to attentatforsøk, man er litt skvetten av seg, så er det kanskje ikke så søkt å si ja takk til å motta våpen. Det kan også være en forklaring på hvorfor dynamitten har tilknytning til Kristin (altså gjennom mafiaen).

Faren til Per var jo nesten død uansett? Per og moren hadde jo et nært forhold, tror han er ganske så mammadalt. Han kunne vel fikset seg kårboligen sålenge faren var død?

Dagboken til Veronica legger jeg ikke særlig vekt på. Jeg har skrevet mye rart i dagbøker jeg også, det er da vel ikke så unormalt.
Sist endret av Chronic420; 21. november 2018 kl. 02:20.