View Single Post
Hei! Kul tråd!

Jeg har tenkt litt på dette med konspirasjonsteorier i det moderne informasjonssamfunnet i ly av de bekreftede eksemplene på konspirasjoner som ofte/kan nevnes som bevis på forekomsten av konspirasjoner eller situasjoner som på folkemunne kan kalles konspirasjoner:

MKUltra

Klassikeren. Kan ikke ha en spilleliste med konspirasjonsteorier uten å ta med gode gamle MKUltra. Ja, du har hørt den før. Men den er fortsatt et yndet primeksempel blandt fans på hva en solid statskonspirasjon kan være. (selvom det på en måte ikke var en konspirasjon, bare hemmelig)

Operasjon Snøvhvit

Dette er en vaske-ekte konspirasjon. Den involverte veldig mange mennesker, og pågikk veldig lenge. Så hvis du vil grave deg ned i at det kan finnes en stat inne i staten, som også kontrolleres av en liten gruppe veldig mektige (pedofile) gærninger - jekk deg en kald en og kos deg med denne.

Tuskegee


red anm:Tuskegee var ikke hemmelig, og dermed ikke en konspirasjon - men jeg har sett den misforstått som det. Personlig synes jeg det er langt mer skummelt at den ikke var hemmelig, men det var helt greit fordi de var jo bare en fattig etnisk minoritet.

Norsk "James Bond"


red anm: Jeg hverken kan eller vil ta ansvar for å ha kalt ham " James Bond". Det står i linken, og jeg vil bare at du skal være forberedt på at det ikke er snakk om Martini-James, men Ringnes-James.


Bare for slenge ut noen artige som jeg kommer på nå i farta.


Det jeg lurer på er hva folkens tenker vedr. hvordan/om det påvirker oss å kunne slå opp at det å tro på "nyheten" om en konspirasjon er (grovt forenklet, akkurat som hjernen liker det) bekreftelig både sannsynligvis feil, men også faktisk en mulighet
- historisk sett
Litt sløve språknazisten som bor i hodet mitt og tidvis fyrer seg opp anm: hvis du er litt liberal på hva du kaller en konspirasjon.

Dette er jo forresten også bare eksempler fra USA og Norge.
Sovjet var og Kina virker jo driftet av hemmelig politi og ritualiserte konspirasjoner, så jeg har ikke lagret noen konkrete eksempler i hjernen min som jeg får manet frem akkurat nå (og google er så vanskelig så tidlig på morgenen, uten kaffe og huffastakkarsmeg)
- men kanskje noen her har noen gode?

Felles for disse er jo forresten forøvrig at de ikke involverer noe overnaturlig som romvesener. Greit: scientologer, men allikevel.

Men noen av dem er jo avhengige av store hemmelige
(multinasjonale) samarbeid - som kan sees som å legitemere premisset for populære fantasier som illuminati eller NWO og romøglene som kontrollerer dem.

For å bare være helt klar på dette:
Jeg prøver overhodet ikke å si at man skal tro på konspirasjonsteorier, eller uttrykt enda klarere:

DU LEVER MED 100% SIKKERHET IKKE PÅ EN FLAT PLANET STYRT AV PEDOFILE ROMVESENØGLER.

Men kan det kanskje påvirke hvorfor folk føler det er legitimt å hoppe på sånt? Altså det å kunne slå mange eksempler på det i internett-leksikon, og i avisene.

Blir vår opplevelse av utbredtheten til disse konspirasjonteoriene kanskje også sterkt påvirket av at det er en meme at det "veldig utbredt", forresten - begynte jeg å lure på nå?

Hvis man feks. ser på medlemskapet til en globalt tilgjengelig nettgruppe, og så ser igjennom alle videoene og leser alle manifestene der - så kan det virke som om det er langt flere enn det faktisk er.

Fordi det du ser er alle konspirasjonteoretikere i hele verden samlet på ett sted, ihvertfall i det øyeblikket de var det - og så har de ikke slettet kontoen. De er også listet sammen med mange som er der for lols og kritisk forskning, eller og utrolig samt ironisk nok - så kan de være russiske statsansatte trollz.

Men nå har jeg ikke mer å komme med, så da er inlegget over.
Sist endret av Pruttnisse; 2. oktober 2020 kl. 10:30. Grunn: la-meg-redigere-hack