View Single Post
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Men mener du da at det er mindre svingninger i hvor kraftig rusen er, slik som det kan oppleves på flein? Hvordan vil du si tyngden på rusen er?
Vis hele sitatet...
Mindre svingninger i intensitet, ja. Bodyload mener jeg var sammenlignbar med flein.

Men har du en kommentar til valget av trøfler? Er de for sterke kan man tenke seg?
Vis hele sitatet...
Har kun prøvd én type trøfler, som iflg. kilden er den sterkeste som er å få. Har kun prøvd i tørket form. Styrken skal tilsvare ca. 2/3 av Cubensis, som igjen er ca. halvparten så sterk som fleinsopp. Dvs. de sterkeste trøflene inneholder ca. 1/3 virkestoff sammenlignet med flein. Lavere variasjon i intensitet gjør at jeg personlig hadde valgt trøfler eller Cubensis fremfor flein om jeg skulle trippet i en setting jeg ikke hadde full kontroll over (som på festival/opplegg med ukjente mennesker).

I Nederland får man kun kjøpt ferske trøfler lovlig. Tørking medfører etter sigende en vektreduksjon på ca. 2/3 (til forskjell fra sopp, der ca. 9/10 fordamper), så skal du spise noe tilsvarende ett gram flein, må du antagelig spise i nærheten av 9 gram ferske trøfler (~3 gram tørka). Personlig liker jeg å bikke turekneika uten at det tar helt av. Er ferdig med livsforandrende tripper. Har kun prøvd en lav dose trøfler (3g som tilsvarte ca. 1g flein, meget behagelig og givende), men liker 1,5-2 g flein på en vanlig tur. Dvs. 4,5-6 g tørkede trøfler, eller ca. 13,5-18 g ferske.

Presiserer at disse tallene er omtrentlige og bør tas godt saltet. Vet f.eks. ikke om trøflene jeg prøvde regnes som sterkest av de "vanlige" trøffeltypene, eller er identisk med den nye typen som iflg. sitatet i Investigathors post skal være dobbelt så sterk som normalen. Men det kan du sikkert finne ut vha. litt googling.