View Single Post
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
robhol: hva legger du i gjøre mest med? Man kan ha noe mer kontroll over minnebruk, og utføre systemkall direkte i forhold til en del andre språk, men man kan vel egentlig ikke gjøre veldig mye mer med det?

Nå foretrekker jeg applikasjoner skrevet i c og c++ da disse sjeldent avhenger av store rammmeverk, og skrevet av en dreven programmerer, gjerne også en del raskere og mindre ressurskrevende, men til mindre, egne enkle applikasjoner er dette gjerne ikke et stort must, og det er veldig tidsbesparende med språk som f.eks c# eller java.

Hvilket språk som er mest nyttig vil jeg påstå avhenger veldig av bruksområde. Python er veldig nyttig om man skal automatisere oppgaver som å sortere data eller enklere matematiske utregninger. Det er lett å bruke, enkelt å hente frem, og man slipper å kompilere. Skal man derimot programmere mot win api og lage et gui er det mulig med extensions, men håpløst treigt. Da vil man gjerne ha et språk som c# eller java som gjør dette enkelt (Nå skal det sies at java bruker sitt eget toolkit for gui -swing) og effektivt. Skal man lage en applikasjon som krever ømfintlig minnestyring, bruke lavnivåfunksjoner i operativsystemet, håndtere enorm dataflyt m.m. kan nok c++ være det beste, dog et område jeg ikke skal eller kan prate særlig om.

Så mitt tips er å lære seg et utbredt språk, og ikke bare sette seg inn i syntaxen, men forstå det. Lek, og lær, prøv deg på utfordringer du vet ikke klare, så du ender opp med å lese mye mer på nettet enn du programmerer, og etterhvert vil ting som tidligere virket absurd, virke selvfølgelig og du vil begynne å få en helhetsoppfatning av programmering. Da vil du etterhvert kunne lese kildekoden til stort sett alle språk uten problemer. Du vil kunne sette deg ned med nesten hvilket som helst språk, og kun bruke et par timer på å lære syntax, og noen dager på å kjenne språket. Dette er veldig gunstig da du sannsynligvis vil merke at du ofte ikke vil være i den situasjonen at du kan bestemme språket selv.