View Single Post
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det samme slår strengt tatt meg. Og det slår meg at sakshandsamaren kan ha slengt ut av seg kommentaren om telt i resignasjon. Uprofsejonelt gjort kanskje, men ikkje nødvendigvis eit djupare problem med NAV.
Vis hele sitatet...

Javel? Tilsynsrapporter fra 2015/16 er begredelig lesing. I over 70% av kommunene hvor fylkesmannen har ført tilsyn så er det avdekket lovbrudd eller avvik. Dette ifølge Helsetilsynets foreløpige rapport.

Som jeg har vist i tidligere innlegg i tråden så ikke teltliv i regi av nav et enkelttilfelle. Det skjer over det ganske land. Og det har pågått over flere år.

Nå er jo ikke tilsynsrapporten endelig og den går heller ikke inn spesifikt inn på dette med telt som midlertidig bolig. Men at det er så store avvik og at så stor andel av kommunene bryter loven er likevel grunn til bekymring. For NAV kommunale tjenester så bør det vises særdeles stor aktsomhet fra saksbehandlers side, da det veldig ofte er folk i krise som søker om akutt hjelp.

Det er nesten så en kan begynne å undres over om kommunene faktisk er skikket til å ha ansvar for å yte denne tjenesten. Når tilsyn avdekker så store avvik så må jeg si at jeg undres på om det legges politiske føringer for hvordan nav kommunale tjenester skal opptre.

Det kan ikke være slik at vi gjør de aller svakeste i samfunnet til en salderingspost der saksgang treneres, vanskeliggjøres eller vedtak fattes på feilaktig grunnlag. For er det ikke nettopp de svakeste som virkelig trenger den hjelpen nav skal yte?

Føler det er paralleller til psykiatrien, der lokale tilbud bygges ned og ventelistene er på år heller enn måneder. Og i psykiatrien så slipper de unna med dette. Fordi de som er psyke er en så svak gruppe at de sjelden er i stand til å ta kampen eller kreve sin rett.

Er vi der nå at kommuneøkonomien og "flotte kulturhus" veier tyngre enn å faktisk yte den hjelp som lovverket setter krav om til mennesker i krise?

Avvik og lovbrudd hos nav er ikke bra, og når det skjer i det omfanget som rapporten avdekker så er det i mine øyne et symptom på at noe er riv ruskende galt hos nav, eller sagt på dialekt; det er nødvendigvis eit djupare problem hos NAV.