View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skapet ditt er ikke så stort, og ja det går an å dyrke i alle størrelser, noen har til og med dyrket
inne i høytalere etc.

En 600W HPS er alt for kraftig, og vil svi av plantene dine desverre,
i et så lite skap som du har bør du holde deg til 250W HPS.

Jeg ser du kjøper MH pære også, det trenger du ikke, de fleste klarer seg fint med lysrør i
5600K farge (cold white) og så bytter de over til HPS når plantene blir store nok, etter noen uker med vekst.

Når det gjelder ventilasjon, så sier dyrkehåndboka at vi burde skifte ut luften minst hvert 5. minutt.
formelen for deg (siden teltet ditt er litt over en kubikkhalvmeter) blir: ((60/5)x0,5) = 6 kubikkmeter.
Viften for uttrekk fra rommet ditt må da minst dra 6 kubikkmeter i timen.
Men, du kan ikke ha like kraftig vifte for innluft som du har for utluften, den som suger luft ut må være kraftigere da du får undertrykk i teltet/rommet, slik sikrer du at det er undertrykk i teltet ditt og da siver det
ikke noe lukt ut, for du trenger bare kullfilter på utluften. En god praksis er å ha større dimensjon på utluften, så om du har 100mm diameter inn, så burde du ha
125mm diameter ut.

Kullfilteret må du kanskje se på, det er gradert til å fungere best opp mot 200 kubikkmeter i timen,
men du må ha en kraftigere utluft vifte om du skal bruke viften du linket til som innluft.
denne viften er 125mm i diameter og tar 350 kubikkmeter i timen,
da vil dette kullfilteret ha kapasitet nok.

Du ser ut til å skal dyrke i jord, og da er denne PH testeren unødvendig, PH testing er noe du gjør
i hydroponiske oppsett, ettersom man skal ha så mye næring i det, samt siden røttene har direkte kontakt med
næringsløsningen, så tåler de ikke mye variasjon. Jord er mer tilgivende, det fungerer som en buffer for
røttene, så den er mer tilgivende om man overdoserer litt her og der.

All infoen jeg brukte for å komme frem til svaret mitt finnes i NorCan's Dyrkehåndbok

EDIT: Selv med 250W HPS kan det hende du bør vurdere en cooltube reflektor, dette er en en sak som pæren er inni, og er del av ventilasjonen, man har vanligvis kullfilter, rør til cooltube, rør fra cooltube og så viften. Man drar da luft over pæren og den er fysisk isolert fra omgivelsene slik varmen blir tatt bort fortere, noe som kan være nødvendig i så små plasser.
Sist endret av Dodecha; 20. november 2016 kl. 12:32.