View Single Post
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Livskvalitet etter behandling er eg til ein viss grad med på, men det er ein tanke meir subjektivt enn leveår per krone. Men for all del, ta med den variabelen.
Vis hele sitatet...
Ok, så vi snakker da leveår ganger livskvalitet. Hvilke pasientgrupper vil du da slutte å behandle? Folk med KOLS, som sannsynligvis vil ha relativt lav livskvalitet?

Hvordan vil du kvantifisere livskvalitet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig hadde ivioynar eit fordømt godt poeng. Ved å kutte helsebudsjettet i Noreg til det halve, og bruke dei pengane på basishelsetenester andre plasser hadde vi antakeleg redda langt fleire liv enn det er innbyggjarar i Noreg...
Vis hele sitatet...
Joda, helt sant det, men fremdeles må noen foreta prioriteringene i Norge dersom noe slikt skulle gjøres. Her ser jeg for meg at man gjerne fjerner de fleste kreftpasienter, barn med alvorlige hjertefeil, premature barn, alvorlig psykisk handikappede etc.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg kunne saktens funnet frem et bilde for å vekke litt følelser, men jeg tror ikke jeg skal trekke den så langt.
Vis hele sitatet...
Gjør gjerne det, for man må være bevisst på hva en faktisk sier nei til. Det var grunnen til at jeg tok med et bilde av en bestemor.

Realiteten i dag er at det som regel bare er leger på sykehusene som til daglig ser konsekvensene av prioriteringer. Pårørende som blir møtt med svar om at det må prioriteres blir som regel rasende, og mener slikt er helt galt, jamfør utallige avisartikler om kreftpasienter som må vente.
Sist endret av Drachir; 19. juni 2011 kl. 15:36.