View Single Post
Det som plager meg med røyking er at det er så innmari egoistisk. Enten om jeg skal inn en inngang full av røykere utenfor, og jeg må karre meg gjennom røykskyen ufrivillig, eller om jeg venter på bussen ved siden av røykere, som blåser om seg. Og for ikke å snakke om sneipene, som de kaster rundt seg. Siden når ble sneipene miljøvennlige?

Røyking er ikke bra. For de som sier at det er bra fordi det får de til å slappe av, er det fordi de selv har begynt med det, og blitt avhengig. Om man ikke har startet med røyk, finnes det en haug av andre metoder å slappe av på.

Det jeg håper bildene på røykpakken vil gjøre er å få foreldre og voksne til å gjemme den mer, slik at barn ikke blir påvirket av bildene. Slikt gjør man at røykingen må gjøres mer i skjul rundt barn.

Jeg også mener at folk skal få gjøre hva de selv vil med sin egen kropp. Men når det går på bekostning av andre, er det viktig at staten griper inn. Røykingen går på bekostning av andre (gjennom flere ting som er nevnt i denne tråden). Det samme gjelder bruk av andre narkotiske stoffer og alkohol. Å sammenligne det med ekstremsport blir litt vagt. Setter man opp antallet røykere (og døde røykere) med antall ekstremsportutøvere (og døde ekstremsportutøvere), vil man se at det er en _klar_ forskjell i statistikken. Når antallet døde ekstremsportutøvere nærmer seg antallet som har dødd av røyk, kan jeg si meg enig.

Kreft får man forøvrig av nesten alt. Og de fleste har sterke gener for det. Det er veldig mange variabler som skal regnes med. Å legge enda bedre til rette for kreften ved å røyke er ikke en unnskyldning.