View Single Post
Sitat av Mchjort Vis innlegg
En kontrollør kan ikke mene noe som helst, han må forholde seg til vongkortet, hvor det står oppført hvor mange personer bilen kan frakte.

De fleste varabiler er for små til å kunne registreres som campingbil.

Spørsmålet er jo hvor omfattende du har tenkt å innrede bilen?
Skal du bare ha en seng? eller skal du ha vask og kokeplater?

Finnes jo mange forskjellige "hevet gulv" innredninger til varebiler, som også er godkjent. Da er det bare til å hive inn en madrass på toppen, så er du klar for tur.

https://www.toolpack.no/component/co...kens-bygg.html
Vis hele sitatet...

Du tar fullstendig feil. Straks du har fastmontert et sete eller en seng så kan du risikere trøbbel. Ordlyden som har felt mange og som vil fortsette å skape trøbbel for kreative sjeler er dette:

setearrangement egnet for persontransport
Vis hele sitatet...
Som du ser blir det dermed et tolkningsspørsmål. Er en fastmontert seng egnet for persontransport? Det har vært saker der bileier har fått regning så jeg personlig ville aldri turt å utfordre lovteksten.

Bruk en 10 år gammel varebil og registrer den kostnadsfritt om til personbil. Da er det ikke lengre et problem.

Har du en nyere bil du ønsker å bygge om til camper så er mitt råd å sende skriftlig henvendelse til statens vegvesen samt toll og avgiftsdirektoratet. Først om du har grønt lys i brevs form ville jeg turt gå igang med prosjektet.

Det som skjer i praksis er at om du blir stoppet i kontroll på grønne skilter og du har setearrangement egnet for persontransport som i en seng > eller i andre øyne en sittebenk så mister du bilen der og da. Du får heller ikke bilen igjen før avgiftene og evt. straffeavgift er betalt. Så strengt er regelverket og så harde er realiteten.

En bekjent av familien havnet i gjelds-skvis pga en liknende sak. En varbilaktig Vito registrert som minibuss. Han tok ut en seterad for økt plass når han skulle kjøre datterens flyttelass. Tenkte aldri på at det var noe feil med det. Stoppet i kontroll og måtte betale et par hundre tusen i avgifter. Mens han sparte penger stod bilen på toll-lager eller noe sånt.
Sist endret av frtoretang; 3. september 2017 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.