View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Og, jeg tror faktisk alle mennesker har en "latent psykose", spørsmålet er bare hva som skal til for å utløse den. Det finnes alt for mye utenfor hverdagsbevistheten til at et slikt menneske som aldri kan få psykose skulle kunne eksistere
Vis hele sitatet...
Selvsagt.

Igjen perspektiverer du spørsmålet slik du ønsker, jeg har en følelse av at du lager stråmenn for å mette et eller annet kompleks (dette er bare en teori jeg har).
Vis hele sitatet...
Interessant påstand, jfr argumentet ditt over. Sikker på at dette ikke er en projisering? Eller betyr bare stråmann noe helt annet i din ordbok?

Det er ingenting som sier at objektiv og empirisk er eller ikke er synonymer. Ord har faktisk ingen bestemt mening, de får sin mening i teksten, av tekstens sammenheng.
Vis hele sitatet...
Det du ønsker er et konsensus! der din versjon av virkeligheten er bestemmende for hva et ord skal bety.
Vis hele sitatet...
Med andre ord "går du fram mot den andre" når du "mener". Du sier på sett og vis "dette er mitt syn på saken", og bruker tvangsaktige retoriske midler for å overbevise uten tvil den andre om at du har rett.
Vis hele sitatet...
Herregud mann, dette er et diskusjonsforum, og da er poenget å kommunisere meningen vår til andre mennesker. Til det bruker vi ord som vi har kommet til et slags konsensus om hva betyr. Å dikte opp nytt begrepsinnhold til vanlige ord gjør deg ikke frittenkende, det gjør deg bare dårlig til å kommunisere.

Dette betyr ikke at ordene ikke lengre fungerer som meningsbærende enheter.
Vis hele sitatet...
Jo, faktisk.

men for all del, en kan holde seg ordboka.no, og lese alt så overhodet formalt som mulig. Dette vil derimot ikke føre til et særlig interessant indre liv.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke ditt indre liv, det er ein diskusjon med andre mennesker.

Det er helt greit at du ikke vet hva empirisk betyr.
Sist endret av *pi; 5. mai 2019 kl. 18:05.