View Single Post
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Man kan ALDRI få psykose av og røyke hasj, men og få utløst en latent psykose er noe helt annet og hva som skjer når folk sier ” JEG FIKK PSYKOSE AV HASJ “
Vis hele sitatet...
Når fagfolk snakker om en latent psykose mener de at de som fikk den i større grad var disponert for å få det, og at cannabisen, i denne diskusjonen, utløste det. De mener ikke at det er noen som har en latent psykose, og andre som ikke har det. Folk er i ulik grad disponert for å få det, på samme måte som noen folk har høyere oksygenopptak enn andre. Selv om du har bedre oksygenopptak enn en annen person, vil den personen lett kunne springe 3km raskere enn deg om den trener mer. På samme måte vil en person som røyker mye cannabis ha større sjanse for å få en rusutløst psykose, sammenlignet med en som røyker lite eller ikke røyker, til tross for at han som røyker mer ikke er spesielt disponert for det.

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Det er forsket på så lenge nå at cannabis gir IKKE psykose uten en at en latent lidelse ligger i bakgrunn.

Kjipt og høre det har gått sånn med deg & dine bekjente, men dere var nok utsatt for det da dere begynte og røyke.
Kjenner flere som har røyka i 10år+, ikke 1 av de har opplevd noe ubehag av det bortsett fra å grønne & blodtrykksfall.

Du sier selv du fortsatte og røyke etter psykoser noe som for meg bare blir latterlig.

Ikke skyld på cannabisen, det var selv et valg du tok.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte feil, ingen forskning har vist at cannabis ikke gir psykose med mindre det ligger en "latent lidelse" i grunn, og som tidligere nevnt misforstår du betydningen av begrepet latent lidelse.

At du kjenner flere som har røyket cannabis i flere år men ikke fått en psykose er totalt irrelevant. "Bestemora til onkelen til kompisen min sniffer bensin hver dag, dermed er det helt trygt å sniffe bensin". Egen empiri har ingenting med diskusjonen å gjøre, dette er snakk om på populasjonsnivå.