View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av redpen39 Vis innlegg
Det forteller deg ikke mye om hvordan cannabis (eller hasj spesifikt) kan gi psykose hvis du kun ser på opplevelser til enkeltindivider, og det er det noen viktige grunner til. Som Skepty sier så ser man i studier på populasjonsnivå av cannabusbrukere har betydelig større sjanse for å utvikle psykose, så man kan derfor si med rimelig stor sikkerhet at cannabis, enten alene eller i kombinasjon med noe annet, øker sjansen for psykose. Ved bruk av visse statistiske analyser kan man ofte skille mellom virkninger av de faktorene man har målt for å se hvilken effekt cannabisforbruk har ALENE. Men i utgangspunktet ville jeg påstått at de som spør om cannabis ene og alene kan utløse psykose spør litt feil, fordi det er uhyre sjeldent, hvis i det hele tatt mulig, at kun en årsak (for eksempel hasj bruk) fører til kun ett resultat (psykose). En årsak har vanligvis flere resutater og hvert resultat er vanligvis forårsaket av flere årsaker. Spørsmålet forutsetter jo også at folk er 100% klar over årsaker til egne tanke/følelser/oppførsel, og etter fullført bachelor på området kan jeg fortelle at det heller ikke forekommer spesielt ofte, uansett hva folk tror og mener selv.
Vis hele sitatet...
Jeg hevda også dette før tidlig i min hasjkarriere. At kun de som det lå latent hos fra før eller kun de som f eks kunne få noia av å røyke el. var de eneste i risikosonen for rusutløst psykose. Jeg var en av røykerne i 100% chill siden av skalaen, aldri fått noia eller noe form for ubehag eller stress og ingen psykiske problemer i familie. Men av å røyke hasj ble jeg gradvis vrangforestilt så det var åpenbart at noe skjedde med hjernen min av hasjmisbruket. De intense heftige psykosene som kom brått ble det fler av fordi jeg fortsatte å røyke. I etterkant i samarbeid med lege og psykolog har jeg lært at potent hasj er psykoaktivt som fleinsopp altså selvom ikke virkningen er lik så fungerer det på samme senter i hjernen og ja da er det stor risiko for at hjernen fucker seg ved overdrevent inntak år etter år. Og det er ikke reint få langtidsbrukere som får det heller. Hvertfall en tredjedel etter min personlige statestikk og observasjon av de som har røyka i 10-20 år, husk at sånne ting er ikke noe man forteller en eller annen spørreundersøkelse om eller hele kompisgjengen sin nødvendigvis heller.Flere av de jeg nevnte psykosene mine til som jeg trodde var friske selv og innrømte de hadde vært gjennom det sjæl også. Det er mye mer vanlig enn man tror , og det kommer fra en som trodde det var nesten umulig før.