View Single Post
Jeg jobber for tiden på et bygg der hovedentreprenøren har mange polakker som jobber på bygget. Jeg er i et annet firma.

Kom i prat med basen for hovedentreprenøren, som er norsk, og han sa at de polske arbeiderne fikk 140 kr timen.
For å få dette bekreftet spurte jeg en av polakkene selv om hva de fikk i timen, og da fikk jeg til svar at han tjente 140 kr timen.




Her er utdrag fra arbeidstilsynet sin side:

"Minstelønn per time:
For faglærte: 197,90 kroner
For ufaglærte uten bransjeerfaring: 177,80 kroner
For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 185,50 kroner
For arbeidstakere under 18 år: 119,30 kroner
Satsene gjelder fra 1. juni 2017."



Siden disse polakkene er voksne folk og svært dyktige i faget sitt, så vil jeg anta de har godt over 1 års erfaring innen det de holder på med. Så man kan anta at de har krav på 185,50 kr timen. Dvs. at de får 45,50 kr for lite per time.


Dette mine damer og herrer kalles ikke bare for sosial dumping, men grov utnytting av andre mennesker. Polakkene kan ikke norsk og svært lite engelsk, noe som gjør at de heller ikke kan lese eller forstå det norske regelverket. Dette har eieren og administrasjonen i firmaet utnyttet.

Eieren av dette firmaet (som kun består av polakker utenom noen norske baser og formenn) er en eiendomsbaron i byen og har nesten 30 mill i formue. Han bruker å være innom bygget for å kjefte på polakkene siden han mener det ikke går fort nok, når de i realiteten jobber ræva av seg for å nå sinnsyke tidsfrister.



Jeg vil la rettferdigheten seire over denne grådige pikken av en herremann. Hva er beste måte å ta han og firmaet ned på? Kan han straffes for å underbetale de polske arbeiderne? Vil det være nok å be arbeidstilsynet komme på befaring og kreve fremvisning av arbeidskontrakter?