View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Hvilke lovkrav?

Vidarlo, så du mener i det landet jeg bor, der jeg er født har jeg ikke lov til å stifte en samling som ivaretar brygger/brenne kulturen fra det landet jeg kommer fra med andre som kommer fra samme land?

Hvor er regelverket der jeg som privatpersjon ikke har lov til å gi bort øl eller brennvin til myndige?
Vis hele sitatet...
Joda, du har lov til å drive t.d. kurs i brygging, eller at ein neve personer går saman om utstyr og brygger i fellesskap. Du har lov til å starte bryggeri, og drive det, med tilhøyrande innbetaling av avgifter. Då kan du til og med selje det du lager. Men du kan grovt sagt ikkje gi det vekk.

Men det var ikkje det du skisserte i første innlegg.

Om du brygger som privatperson er det ingen som bryr seg om at du gir vekk litt. Men har du t.d. skjenkeløyve eller salsløyve har du ikkje lov til å gi vekk alkohol.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Har du noen gang tenkt over, hvorfor det heter akkurat Vinmonopolet?


Så langt etter min kunnskap, så er det kun Arcus, som har lov til å destillere brennevin i Norge.
Vis hele sitatet...
Vinmonopolet har monopol på sal av alkohol over 4.7% til forbrukarar. Monopolet på tilvirkning av brennevin er oppheva, og det er mange småbrenneri rundt om. T.d. har du eit i Hardanger som lager eplebrennevin.