View Single Post
Vel jeg forstår at det lages "trolle logoer" og annet på forespørsler som er veldig vage og lite beskrivende.

Nå skal ikke jeg si at jeg er imot gratis arbeid eller at personer kommer å vil ha noe laget gratis, men det er ofte at man sitter med et inntrykk at det kommer personer som vil ha profesjonelt arbeid og på kort tid, og da gjerne også at den som skal utføre jobben skal være tankeleser.

Vist en person vil ha en gratis logo eller annet laget så må denne personen lage et detaljert ønske om hva som ønskes, hva det er snakk om, om det er logo, plakat, klistermerke, stensil, ja "what ever". Denne personen må jo sette seg opp som en kunde, som kunde så må du vite litt mere om hva du vil ha og forventer enn "lag meg en FET logo" ... dette blir dessverre for vagt og jeg forstår da at folk står der litt spørrende og heller da lager en troll-logo som sarkasme og ironi. Det burde nesten settes ned noen guide linjer for hva som bør beskrives i en "logo ønskes" forespørsel. Det er ikke mye å be om å be "kunde" forklare hva det skal være logo for, produkt ? firma ? osv. Forklare litt om produktet, firma osv. slik at vi ikke ender opp å designe logoer som er ment til bruk for hudkremer når det er "rørlegger pedersen" som er ute etter en logo.

Klarer en "kunde" å legge fram hva det skal være logo for, fortelle litt om hva logoen skal stå for, kanskje forsøke å inspirere designeren med å kanskje fortelle litt om ideer "kunden" selv har, evt. kanskje legge fram den gamle logoen og slik. Ja da skal man jo se at straks ting blir bedre enn "troll-face" logoer. En designer er en kreativ person, men en kreativ person må har inspirasjon og motivasjon, "kunden" har litt ansvar for å sørge for at designeren har inspirasjon og motivasjon. Klarer ikke "kunde" å tilføre dette så er jo det ganske klart at resultatet blir som det blir.

Jeg synes også at personen som har spurt om en gratis logo krediterer designer av logoen, evt. vist dette er til firmabruk eller annet lar designer vise frem denne logoen i evt. en showcase / portofolio som evt. designer har på en nettside. Personlig ville jeg også likt at det ble gjort klart om denne logoen eller arbeidet kom til å bli brukt kommersielt på noe vis på forhånd slik at ikke designer en dag står å ser sitt eget arbeid på gata uten noen for for kreditering eller noe.
Sist endret av Mantuz; 23. august 2012 kl. 16:44.