View Single Post
Sitat av ukraini Vis innlegg
Felles for Bibelen/Koranen/Tripikata/Bhagavadgita er at selv hvor usannsynlig, så er de fullstappet med livslærdom skrevet av forfattere for flere tusen år siden. Høyst interessant og viktig.
Vis hele sitatet...
Lest som fiksjonen det er, så er jeg helt enig, men det er hele problemet. Jeg kan ikke noe om de to sistnevnte tekstene, men de to første sier eksplisitt selv at dette er sant, og ikke bare det - men det er moralsk riktig det som står der. Igjennom flere tusen år har det ikke vært noen mangel på gode forfattere, diktere eller andre skriblere, og i så måte er det enda mer utrolig at nettopp bibelen og koranen har fått særstillingen de har.

Sitat av ukraini Vis innlegg
Folk får finne fred og glede på hvilken som helst måte. Hvorvidt de tror på Jesus eller en Indisk gud får være opp til hver enkelt - hva enn som gir og sprer fred og glede er jeg for.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har tatt til orde for å ta fra noen sin religiøse tro, den stråmannen skal du få argumentere mot i fred. Diskurs rundt religion går sjeldent ut på at ateister vil frata religiøse troen, selvom religiøse elsker å fremstille det som at å fremføre argumenter for at gud(er) ikke eksisterer, er å ønske å frata noen deres tro. Det er det ganske enkelt ikke sånn det funker. For øvrig må du også tilskrive religion de negative sidene om du skal gi de positive. Skal du gi de indre sjelero må du også tenke på de som har utviklet alvorlige psykiske lidelse pga. religiøs doktrine. For hver person som går hjelp av misjonærer må du huske alle som ble nektet hjelp fordi de hadde feil religion. Sett opp regnestykket med pluss og minus før du påstår at noe er positivt.

Sitat av ukraini Vis innlegg
Synes det er trangsynt å legge fra seg religiøse bøker, "bare fordi Gud er ulogisk" -- Det er mulig å lese dem med argusøyne og samtidig unngå å være trangsynt.
Vis hele sitatet...
Det går helt fint å nyte både religiøs kunst, poesi og bøker uten å tro på de. St. Peters kirken er ikke noe mindre vakker bare man dropper å tro på at en allmektig diktator har født deg med synd og kommandert deg til å bli frisk.