View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tordentron Vis innlegg
Robhol spurte hvordan det var mulig. Meg: Religion og vitenskap er ikke motparter, begge søker svar på ubesvarte spørsmål.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et svar, det er heller en gjentakelse. Når begge to forsøker å svare på samme spørsmål, er de motparter. Konkurrenter. Noen av spørsmålene har forandret seg fra tid til annen, men i bunn og grunn handler dette fortsatt om konflikter i måten ting blir besvart på. Hvis ikke, er jeg spent på hvorfor.

Sitat av Tordentron Vis innlegg
Hovedposteren har siste innlegget og mener tro på Gud er lik fullstending mangel på rasjonell tankegang. Meg: Regner med du har lest over og kanskje fått noe besvart eller har du flere rasjonelle spørsmål?
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig med OP. La gå at vi ikke har endelig bevis på en gud - men vi har ikke engang den ynkeligste filla av bevis på det meste av det bibelen hevder om "Gud" - ikke minst at han eksisterer. Det aller meste vi tenker på som rasjonell tankegang går ut på en mer eller mindre vitenskapelig måte å se ting på: det er tross alt grunnsteinen i all vitenskap. Når vi da har en påstand om at det finnes enn allvitende, allmektig og godhjertet skapning der ute burde dette være ganske lett å bevise.

I tråder som dette liker jeg som regel å namedroppe Epikur. Jeg regner med de færreste vil benekte at det finnes "ondskap" i verden. Mord, krig, sult, hat, tortur, grådighet, barn som får beinkreft, homofile som gifter seg...

Og Epikur sier følgende: hvis ondskap eksisterer, må Gud ha makten til å forhindre det, for han er allmektig. Han er godhjertet og uendelig tilgivende, og vil derfor ønske å forhindre det. Hvor kommer da all denne ondskapen fra?

Det jeg vil spørre deg mest av alt om er dette: hva slags rasjonell tankegang er det du mener er kompatibel med en tro på Gud? Kan man, på en rasjonell måte, forene Guds eksistens med Epikurs paradoks og andre versjoner av "The Problem of Evil"?
Sist endret av robhol; 8. april 2017 kl. 19:15.