View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Pengui her tror jeg mer ts tenker på hvilken foretaksform som virker tryggest for kjøper. Et AS kan konkes om det kniper. Forutsatt at konkurs ikke skyldes snusk og vanskjøtsel så blir konkursen gjennomført uten at ts som eier og kanskje styret, og styreformann blir holdt personlig ansvarlig. Om en drar det langt så k a n altså et AS gi mindre sikkerhet for kjøper fordi om ts er en luring så kan AS avvikles feks før garantitid utløper slik at kjøper står igjen uten reell garanti.

Ved et ENK så kan man alltids gå etter mannen bak om det er solgt en drittbil.

Men ærlig talt så tror jeg absolutt ingen tenker på akkurat foretaksform når de handler en bil til 20-40 000. Og ts har jo ikke tenkt å selge kun 1 stk bil som er rustlappet med ståltråd, hønsenetting og epoksy.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver, jf. formuleringen min at opprettelsen av et aksjeselskap "i liten grad" vil påvirke kjøpers rettigheter (hva forbrukerkjøpslovens anvendelsesområde angår, vil opprettelsen antakelig ikke påvirke de aktuelle rettighetene overhodet). Imidlertid er unntaksområdet antakelig snevert, og det innsnevres ytterligere av at forbruker vil kunne rette eventuelle misligholdsbeføyelser mot tidligere salgsledd etter fkjl. § 35.