View Single Post
Om dette virkelig er noe du vurderer anbefaler jeg deg å ha en åpen samtale med NAV om dette. De kan hjelpe deg med å starte opp et firma og hvordan du best bør gå frem med dette. Da har du alt på det rene og de vil uansett ikke kutte støtten din med en gang. De har vel mest sannsynlig noen måte å regulere utbetalingen din slik at du ikke mottar full utbetaling alt ettersom hvordan det går med firmaet ditt. Om det går bra sitter du jo igjen med et eget firma! Og om det går dårlig vet NAV hva som har skjedd, du har papirer på at du ikke sitter på ræva og utnytter situasjonen og de vil passe på at du har penger til å overleve.

Jeg kan forstå at det hadde vært godt med litt ekstra penger - helt utenfor budsjettet ditt, penger du kan bruke på hva du vil. Du får eventuelt sette av litt sparepenger til en litt mindre fornuftig sparing enn pensjon sånn at du kan ta deg råd til hva du vil. Det å bli tatt for noe sånt noe gjør sykt vondt. Norge er bare glad for fler potensielle arbeidsplasser og ingen vil stoppe deg i dette. Med en åpen dialog med NAV sikrer du at du alltid har inntekt og at du ikke plutselig sitter der og må tilbakebetale mer enn du får inn. Forestiller du deg dette som en langsiktig løsning er det definitivt noe du må gjøre riktig.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å begynne opp med dette før du "innser" at du kan leve av det. Du kan jo høre med NAV hvordan mulighetene ligger for å ta sånne småjobber på siden og spørre hvor mye du må tjene inn før det blir et problem, slik at dialogen er åpen fra første stund? Jeg personlig ville ikke brettet ut om firmaplaner fra første samtale.
Sist endret av psychenaught; 23. september 2016 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.