View Single Post
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Så godt å høre!
Jeg har hatt så inderlig lyst til å bare finne soppen for å tilfredstille egoet mitt så dette gjorde virkelig godt.

Jeg har bare to spørsmål jeg godt kunne tenke meg å få svar på:

1.) Er det noe håp for den uttørkede soppen som står igjen på min "spot", eller vil disse bare råtne?

2.) Fungerer en slik tørket og slapp sopp like bra som et frisk eksemplar?
Vis hele sitatet...
Ikke ta mitt ord på det, da det er ganske vanskelig å identifisere såpass soltørka og dehydrert sopp. Fargen blir way-off. Jeg ville nok ikke spist de der, ei heller plukka de i utgangspunktet.
Men uansett, for å svare på spm. dine, uavhengig om det er flein eller ikke:

1) Er ikke noe håp for den soppen som står igjen, den vil nok bare råtne, da den er i for dårlig forfatning til at bare vann kan redde den. Men mycel-nettverket nede i bakken produserer hele tida nye sopp som popper opp, så sånn sett er det håp for spotten din.

2) De 0,2% med psilocin som ligger i soppen vil nok forsvinne+noen andre uvesentlige alkoloider. I tillegg vil jeg tippe at makk og annet har kost seg inne i der og spist en del, så er selvfølgelig ikke like mye futt, men hvor stor forskjell du merker er jeg usikker på. Når det kommer til fersk sopp som du selv tørker så er vel disse en mer potente enn sopp som har stått ute å tørket og råtnet. Ikke ta dette for harde fakta, da det bare er antagelser, og litt pseudo-science som jeg har tatt/kombinert fra forskjellige kilder på nett, og sikkert blandet ihop et sted i hjernebarken.