View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Akkurat sånn jeg føler det ja. I stede for å hjelpe offer for kriminalitet er de mere interessert i å ta de kriminelle i de enkle sakene. Det er ikke sikkert Torleik Gunnbjønnsenn fra Dalimellom som har forgrepet seg på 30 unger blir tatt for det han har gjort da slike saker er stempla som "vanskelige" uansett hvor åpenbare de kan være, kanskje han til og med er så dum å innrømmer hva han har gjort. Sjansen er likevel større for at en som blir tatt med mdma eller hasj får straff, enn at overgriperen får det. Enten pga feighet, skrivefeil, formalitetsfeil, "ressursmangel" og andre resultater av manglende kompetanse eller slurv.

...

Selvsagt kan ikke politiet ha øyne overalt, men fokusert deres ligger på helt feil sted; de åpenbare og enkle sakene i stede for de vanskelige, kompliserte sakene med f.eks familievold eller overgrep som kan føre til varige skader som forandrer folk for livet. Rett og slett de tyngste sakene med vold i nære relasjoner. Det burde jo åpenbart være disse sakene, og andre saker med fysiske eller psykiske skader på et offer som burde vært brukt minimum halvparten av arbeidsdagen på.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke forskjellen i disse to sakene du nevner her? UP og enkle bruk og besittelse saker krever jo null etterforskning, blir du tatt med narkotika, eller målt en fartsoverskridelse så er jo saken rett fram. Her sammenligner du enkle saker som som oftest gir bøter, med saker som faktisk krever etterforsking og som mest sannsynlig ender i en rettssak. Uten at jeg vet, så kan jeg tenke meg at det er heller ikke alle i politiet som har kompetansen som kreves for å etterforske familievold eller overgrep,. Jeg tviler litt og på at folk med den kompetansen ender opp i UP, om de så ikke ønsker det selv. Du sammenligner jo to ting her som fra politiets side krever 2 helt forskjellige typer ressurser, de kan fint være i en situasjon der de har resurser til å takle det ene problemet, men ikke det andre.