View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg


Av samme grunn som gjør folk inhabile i andre saker, venner gjør tjenester for hverandre og gir fordeler der det er mulig.

Personlig så synes jeg ikke det er noe galt å leie ut til markedspris til venner.
Poenget her er at det ikke er noe rett eller galt men flere måter å se samme sak på.

Jeg har forståelse for at TS synes det er rart.
Jeg har forståelse at vennene er skeptiske.
Men jeg har ikke forståelse for de som ikke kan forstå begge sider.

Om du ikke klarer å se noe som helst forskjell på en som driver med utleie som butikk og en kompis som skal leie ut ett rom så lurer jeg på hva ett vennskap defineres som hos deg.

Man skal gi og ta, men i akkurat denne saken føler jeg at kanskje TS tar en del mer enn han gir.
Økonomisk vil kompisen betale en høyere pris enn TS.
Rettslig vil TS være bedre stilt enn kompisen.
Komfortmessig under leieforholdet vil TS være bedre stilt enn kompisen.
Sikkerhet for fremtiden er TS bedre stilt (flere av vennene ønsker jo å kjøpe selv innen kort tid).

Så dersom prisen for å leie hos TS blir tilnærmet lik det de betaler i dag, TS skisserer grovt regnet at kompisen vil spare ca 1000kr mnd (strøm/Internett).

TS vil tjene 5000kr prmnd (minus renter og strøm for kompis).

Og da kommer spørsmålet: er det verdt å starte ett leieforhold (vi snakker om å leie ett rom ikke en hybel) som potensielt kan tære på vennskapet hvor det kun er TS som egentlig tjener på det?
Vis hele sitatet...

Enig at det ikke er noe rett og galt, da dette ser ut til å være styrt av følelser og ikke logikk i mine øyne.

Hvis jeg skulle leid meg rom i bofellesskap for 5k i mnd, og en kompis kom til meg å sa at han vurderte å kjøpe ei leilighet og at jeg kunne få leie rom til han for samme sum eller litt billigere, så hadde jeg ikke tenkt på at kompisen min sitter bedre stilt enn meg etterpå. Det er jo bare smålig? Han randomen du skulle leid av hadde jo også sittet bedre stilt etterpå. Dette går tilbake til det jeg sa opprinnelig: Det må da være bedre at kompisen min sitter igjen med noe etterpå enn en random fyr jeg ikke kjenner?


Om du ikke klarer å se noe som helst forskjell på en som driver med utleie som butikk og en kompis som skal leie ut ett rom så lurer jeg på hva ett vennskap defineres som hos deg.
Vis hele sitatet...
Snu på det. Du skal bruke 5k i mnd på å leie noe. Hvorfor vil du ikke leie av kompisen din så han kan sitte igjen med noe, men heller gi 5k til en fyr du ikke kjenner? Er det vennskap mener du? Tror du kan stille deg selv spørsmål om hva du definerer som vennskap. Jeg hadde ikke gidda tenkt den tanken engang.

Jeg ser det så enkelt som at jeg skal bruke x antall kroner uansett, og hvis jeg kan gi de til kompisen min for samme vare så gjør jeg mye heller det. Mulig jeg og vennene mine unner hverandre mer enn andre venner gjør forøvrig. Ser slik ut i forhold til tråden her i alle fall.