View Single Post
Heisann

Spørsmålet mitt gjelder førerkort og beslag, men jeg starter med historien bak spørsmålet.

Nå på lørdag ble jeg stoppet av en sivilpolitiet da jeg hadde meg en kjøretur på mopeden. Bilen følgte etter meg omtrent fra jeg kjørte hjemme fra, og det var soleklart at det var meg de var ute etter.

Det første som slo dem var at de trodde jeg promillekjørte og de begynte og undersøke øyene mine. Jeg sa ja til en alkoholtest, men dette ble aldrig gjennomført. Deretter skiftet de mening til at jeg kjørte i narkotikarus.

De ransjekket meg og fant rundt om en max 10 gram med hasj, og satte meg umiddelbart i håndjern og satte meg i bilen. Videre sa de at de skulle ta meg med på helsestasjonen og ta en urinprøve, og jeg svarte da med at jeg heller ville ta en blodprøve, og de sa at det kunne forsåvidt gå greit. Og samtidig maste de om hvor "resten" av hasjen var og jeg svarte rett som det var, at jeg ikke hadde noe mer en det.

Mopeden ble ransjekket og forlatt på stedet, og de sa videre at de skulle utføre en umiddelbar ransaking hjemme hos meg. Vi dro hjem til meg og de bad meg om og finne frem det jeg hadde, jeg fant fram det ène grammet jeg hadde og ga det til dem, og de sendte meg videre til blodprøvetaking med en patruljebil.

Videre følgte en ransaking hjemme hos meg mens jeg tok blodprøve og det ble gjort beslag i noen diverse ting.

De beslagla selvfølgelig mopedlappen og ringte dagen etterpå og spurte nøyaktig om de kunne beholde lappen inntil blodprøven ga svar. Jeg svarte selfølgelig ja, da jeg hadde sist inntatt rusmidler 12-14 timer før kjøreturen.

Et par dager etterpå hadde jeg oppkjøring på bil-lappen, og jeg gikk og tok lappen ettersom de ikke hadde gitt meg forbud på og øvelsekjøre eller ta trafikkoplæring. Da jeg skulle betale gebyret for førerkortet bad de meg om og levere mopedlappen slik at de kunne bestille et nytt førerkort. Jeg sa da at jeg hadde mistet det, og fikk da beskjed om at jeg fikk et midlertidig kjørebevis, og at de etter en måned kunne bestille en nytt førerkort.

Nå har jeg jo på sett og vis klart og ta bil-lappen mens moped-lappen var hos politiet.

Det jeg hovedsaklig lurer på er om jeg har gjort noe ulovlig da jeg tok lappen, eller om dette er en glipp hos politiet ? Jeg har jo ikke fått beskjed om at jeg ikke kan ta trafikkopplæring mens de har mopedlappen, og jeg har jo bevis for øvelsekjøring.

Vegvesenet oppfattet meg jo som om lappen hadde forsvunnet, ikke at politiet hadde den. Er det lurt av meg og si ifra, eller kan jeg med mine fulle fem stå på at det jeg har gjort er lovlig, og bare kjøre frem til jeg får vite noe mer om blodprøvene ?

Setter stor pris på de som gidder og lese og svare.