View Single Post
Sitat av kentastic Vis innlegg
Psykisk lidelse + stoff ikke akkurat en bra kombinasjon.. du kommer nok til å angre/ og lære later on!
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg ikke så mye til overs for innlegg som dette. Du sier hva du mener om saken men du forklarer ikke noe utover dette. Vi medlemmer bør opplyse våre medfreaks mer dyptgående.

Etter min mening er dette noe som kan gå begge veier. Etter det jeg har lest, søkt meg frem til og erfart kan psykedeliske stoffer brukes terapautisk mot depresjon, obsessive-compulsive disorder (OCD) og lignende. Jeg har utallige eksempler hvis det er ønskelig. Dette er da under tilrettelagte forhold og en del forberedelser, gjerne.

Her er en bruker på forumet som brukte "Ibogain" til dette formålet:

http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=ibogain

Dette er et hallusinogen som brukes i Bwiti-religionen til å innvie barn til "voksenlivet" men i dag brukes det også i behandling av rusmisbrukere med svært gode resultater. Dette er absolutt ikke noe jeg anbefaler som en kjapp og grei løsning på de problemene livet har å by på. Ibogain kan by på fysiske bivirkninger som ataksi (nedsatt muskelkontroll) utholdelig kvalme, oppkast, dehydrering (kan forekomme) og lignende. I likhet med andre psykedeliske stoffer kan dette også gi kraftige psykiske reaksjoner. Brukeren i tråden ovenfor sloss mot seg selv i 12 timer. Da må man spørre seg selv om man er klar for det som eventuelt kan skje. Og ikke minst om man er klar for å få en livsendrende opplevelse.

Derimot kan det også gå galt:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=62527 - En bruker på freak forteller om sine opplevelser rundt HPPD. Dette er en forstyrrelse av sanseinntrykk som kommer av tidligere bruk av hallusinogener. Jeg har hørt om tilfeller der folk har opplevd dette etter selv første gangen på stoffet. Nå skal det sies at mitt inntrykk er at dette stort sett forekommer etter litt hyppigere bruk, dog. Men det er likevel noe man må ta hensyn til. Den klassiske "det skjer ikke med meg!" er ikke spesielt skuddsikker.

Vi har også såkalte flashbacks. "Flashbacks are the involuntary reliving of an LSD trip or state of mind days, weeks or even months after an experience, usually after some auditory or visual clue triggers a passing memory of the experience. They are, however, very rare." - thegooddrugsguide.com. Jeg har personlig opplevd det. Ettersom jeg har blitt ganske herdet psykisk var det ikke noe mer enn sjokkerende og ubehagelig. Men jeg kan se for meg at dette er noe mange kan bli veldig skremt av.

Det er også en kjent sak at psykedeliske stoffer kan utløse en latent psykose. Derfor er det utrolig viktig at man tenker seg nøye gjennom før man tar et valg. Hva er viktig for deg? Er det verdt det, med alt det innebærer? Man har selv ansvaret.

Dette var noen eksempler.
Sist endret av Lucy In The Sky; 3. januar 2012 kl. 15:03.