View Single Post
Hei!
Først vil jeg nevne at jeg har store hukommelsesproblemer, og at det er hovedårsaken til at jeg lager denne tråden.

I dag hørte jeg fra en person i nær relasjon med meg at han har oppbevart bilder o.l. fra hele livet sitt på en (to) SSD, som han nå har lagt i en safe. Meningen er at bildene skal være der så lenge som mulig. SSD-en blir kun tatt ut av safen veldig få ganger, for å fylle på med bilder og slikt.

Da reagerte jeg. Jeg mener å huske at det var et eller annet med SSD som gjør at det ikke er 100% ideelt å velge SSD fremfor HDD for oppbevaring over lang tid. Da foreslo jeg at han burde skaffe en HDD til å legge bildene der også, for å sikre at bildene er tilgjengelig i så lang tid som mulig.

Det jeg trenger er å forklare årsaken til at det er lurt å lagre bildene på HDD fremfor (eller, i tillegg til) SSD, ettersom målet er at bildene skal være tilgjengelig i så lang tid som mulig.

Det er sånn at SSD-en blir hentet ut en gang iblant for å fylles på, og blir lagt inn i safen igjen. Han fyller også en annen SSD i tillegg for sikkerhets skyld, så klart. Det er ikke temaet her, det er holdbarhetstiden jeg tar sikte på her, og jeg trenger å forklare hva som er forskjellen mellom en SSD og HDD, som gjør at HDD på en måte er bedre til denne bruken.

Hvis jeg har rett, da... Har prøvd å Google litt, men føler at det blir litt for teknisk / komplisert for meg nå for tiden, i og med at jeg har store hukommelsesproblemer, og vedkommende ikke er like datakyndig som mange av dere her inne.

På forhånd tusen takk for svar
Sist endret av Stingray; 8. september 2019 kl. 15:53.