View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi har vært samboere flere år og han har hatt rusproblemer men vært clean to år. Har sett han i rusutløste psykoser og de gikk over ila natta og gikk ut på paranoia for politiet og skjulte mikrofoner, men nå virker det som en ny type ideologi han tror på i "nøktern tilstand" som et nytt fundament i livet hans og ikke psykose. Han kaller meg for "sheep" når jeg prøver å fortelle at det ikke nødvendigvis er sånn som han tenker alt er nå. Han sier at jeg aldri skulle vist han de dokumentarene om jeg ikke ville at han skulle "våkne opp".
Var selv i psykose for mange år siden før jeg møtte han og var overbevist om at alle ville meg vondt og at jeg hadde skjønt alt og levde i et teknisk dataspill på en måte men da hadde jeg også lyd og syns hallusinasjoner, noe han ikke har og generelt oppfatter jeg han ikke psykotisk, ganske rolig egentlig utenom når han tror noen prøver å sabotere han men han har psykotiske tanker som preger verdenssynet hans og nekter å lytte til fornuft eller fakta.

Samtidig mener jeg jo selv at mye er rett, at bankene er kriminelle, at legemiddelindustrien er moneybusiness, at ånder og demoner muligens finnes, secret societies osv men han tar det til et next level og gjør systemet til fienden. Det vil bli umulig å få han til lege eller til å forstå at han har et problem det er sikkert!

Han tror ikke han er overvåket og er ikke overdrevent opphengt i religiøse ideer men sier han har begynt å tenke "hvorfor sier de det?" om folk når de snakker med han, han har satt seg inn i bøker om kroppsspåk og manipulasjon, og tror mange drives av ondskap som kan manipulere han. Merket en stund han prøver manipuleringsteknikker på meg også for å teste meg. Allikevel henter han seg inn med å rasjonalisere tankene og sa for eksempel når han fortalte meg at han hadde sittet å stokket om bokstavene i navnet mitt til å bli noe satanistisk og følte ahaaa det er derfor hun vil forgifte meg som et nytt lys gikk opp for han, så sa han rett etterpå at han skjønte det var en tanke han holdt på å bli psycho av og som ikke kunne stemme. Helsevesen har sagt til meg før at om man forstår at tankene kan være psykotiske så er man ikke psykotisk.

Han har ellers vært en snill og oppegående kjæreste som rusfri inntil dette og i starten når han begynte å innse disse tingene tenkte jeg det var positivt at han skjønte at livet kunne dreie seg om mer enn rus og festing men nå er det et eller annet som har gått for langt. Først trodde jeg han bare hadde blitt dust og kranglette og trass men nå skjønner jeg det er noe han faktisk tror så bestemt selv (dette med forgiftning f.eks) .... Like whuut...
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med Relevant her.
Har for øvrig vært gjennom lignende scenarioer tidligere med andre bekjente, og alle synptomene her stemmer med paranoid schizofreni/psykose. Trenger nødvendigvis ikke være så alvorlig, men slik du beskriver det er det definitivt ikke normalt.