View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tips er et ord vi har tatt inn via engelsk. Jeg synes det er kjedelig. Driks derimot, det er en kontraksjon av 'drikkepænge', dansk på sitt aller aller beste og noe som henger igjen i språket fra hine hårde dage. Dessverre er ordet på vei ut, i likhet med 'drosje', 'krapyl' og en bråte andre fantastiske ord. Av den grunn gir jeg utelukkende driks - aldri tips.

Rent konkret så pleier jeg å betale kontant, og la dem beholde vekslepengene (og kanskje enda litt til) hvis jeg synes det er på sin plass. Det kommer an på stedet, servitøren og mitt eget lunefulle humør. Jeg gir aldri driks elektronisk; hele poenget er jo at servitøren skal kunne putte pengene rett i lomma og drikke dem opp uten at sjefen eller futen oppdager det.
Vis hele sitatet...
En bedreviter, eller på tysk Besserwisser, er en person som fremstår som en som vet alt så meget bedre enn alle andre. Bedreviter brukes ofte i nedsettende betydning om personer som tror de selv vet best. Bedreviten kan på norsk også betegnes med det tyske Besserwissen eller besserwisseri.